'Behoed schooljeugd en Succes voor ramp'

• donderdag 13 maart 2014
  • Hollands Kroon - Hippolytushoef - Petitie tegen brede school -  Pleidooi voor veilige route

Martijn Gijsbertsen

'Behoed de schoolgaande jeugd en voetbalvereniging Succes voor een ramp!' Met dat motto is raadslid Pim de Herder (Senioren Hollands Kroon) een petitie gestart tegen de Belterlaan in Hippolytushoef als locatie voor een toekomstige brede school.

De bouw van een onderwijspand op het sportcomplex in het Wieringer dorp - waar basisscholen De Kei, de Henricusschool, De Dentele (Westerland) plus kinderopvang onderdak zouden moeten krijgen - geniet de voorkeur van burgemeester en wethouders.

De Herder stelt in een protestkaart, waarvan er huis aan huis 2750 in Hippolytushoef en Westerland zijn verspreid, dat het college zich vooral op één locatie heeft gefocust. En niet genoeg moeite heeft genomen zich in andere opties te verdiepen. Zo pleit het raadslid voor de Iris-straat, waar voorheen De Marske (nu dependance van De Kei) zat. Dat ligt op vijf minuten lopen van het sportpark met sporthal en praktisch naast het zwembad.

Ander plan dat De Herder lanceert, is de Alvitloschool (nu De Kei) aan de Elft uit te breiden en via een veilig fiets-/looppad achter de bomenrij langs de N99 met de Henricusschool en sportvelden te verbinden.

„Aan de Belterlaan kleven te veel bezwaren", stelt hij. „In de nabijheid van industrieterrein, beperkte ruimte en slechte toegankelijkheid. Een voetbalclub die zonder compensatie, het kunstgrasveld is blijkbaar van tafel geveegd, in problemen komt. School- en voetbaljeugd mogen niet om puur financieel-economische redenen worden geslachtofferd."

De petitie lijkt goed getimed: in café De Harmonie in Hippolytushoef houdt Hollands Kroon vandaag om 20 uur een informatiebijeenkomst over de beoogde bouwlocatie van de brede school.

NHD