Zelf plantsoen mooier maken

• dinsdag 25 februari 2014
  • Categorie:

• Hollands Kroon - Bewoners Hollands Kroon krijgen meer invloed op beplanting en onderhoud van perkjes

Marten Visser m.visser@hdcmedia.n1

Inwoners van de gemeente Hollands Kroon krijgen meer invloed op de inrichting en onderhoud van het openbaar groen in hun buurt.

Wanneer ze dat willen kunnen ze een deel van het onderhoud zelf gaan doen en mede de inrichting van de plantsoenen bepalen. De gemeente zorgt voor materialen en ondersteuning.

Dat is uitvloeisel van het nieuwe kernenbeleid van de gemeente. Uitangspunt is dat de gemeente de openbare ruimte blijft onderhouden, maar dat burgers die dat willen 'een stapje extra' kunnen doen.

Niveau

Wij blijven als gemeente onderhoud aan het groen doen, op een niveau zoals dat door de gemeenteaad is vastgesteld", zegt Erwin Baltus, afdelingsmanager openbareruimte bij de gemeente. „Als bewoners meer willen, kunnen ze zelf aan dle gang." De nieuwe werkwijze is een gevolg van de fusie tussen de vier gemeentes, waaruit Hollands Kroon is ontstaan. Daarbij moesten de vier afdelingen 'groenbeheer' als het ware in elkaar worden geschoven. „We zijn een heel grote gemeente geworden. Met 22 kernen. Daarom moesten we kijken op welke manier we de burger het beste konden bedienen", aldus wethouder Lia Franken van Hollands Kroon.

Een belangrijke rol gaan zogeheten kernbeheerders spelen. Zes tot acht komen er, voor de hele gemeente. Zij krijgen allemaal een aantal kernen onder hun hoede en zijn daar als het ware de oren en ogen van de gemeente. Ze praten met buurtbe- woners, verenigingen, instellingen en brengen hun wensen en problemen in kaart. „Zo krijg je korte lijnen met de gemeente", zegt Franken. Daarnaast komt er een zogeheten meldingenteam. Twaalf buiten-dienstmedewerkers die in hun eentje gaan opereren, elk in hun eigen gebied.

Vliegende keep

Baltus: „Zij zijn zeg maar onze vliegende keep. Als er problemen en storingen zijn, rukken zij uit. Denk aan afgewaaide boomtakken, scheve stoeptegels, verstopte rioolputten." Deze mensen werken vanuit huis, ze krijgen een 'herkenbare dienstwagen' tot hun beschikking.

Het grootst is het beheerteam. Deze ploeg van ruim 20 buitendienstmedewerkers doet het werk dat gepland kan worden. Groot onderhoud bij voorbeeld.

„Zij gaan niet een uur rijden voor één klusje, daar is het meldingen-team voor", zegt Baltus. Bij het vormen van de nieuwe 'buitendienst' zijn geen ontslagen gevallen. Elke groenmedewerker van de fusiegemeentes kreeg een plekje in de nieuwe organisatie.

NHD

Er is ons voor de fusie voorgehouden dat een fusie tot forse besparingen zou leiden.
    Tot nu toe is daar niets van gebleken, er zitten nog net zoveel ambtenaren thuis of op het gemeentehuis met hun duimen te draaien als voor de fusie.
    De gemeente blijft veel te veel geld uitgeven, daardoor zijn er inmiddels aardig wat voorzieningen voor de bewoners wegbezuinigd of sterk ingekrompen, het aantal overbodige ambtenaren niet inkrimpen dus dan maar de voorzieningen voor de burger inkrimpen, die pikken het toch wel.

Nu hebben de bestuurders weer wat nieuws bedacht om hun falen te verdoezelen: we mogen nu zelf het groen gaan onderhouden, maar gelukkig nog wel onder leiding van een buitendienst medewerker van de gemeente, want stel je toch eens voor dat de "vrijwilligers" het niet naar de zin van Lia Franken doen.
    Zouden de gemeentelijke belastingen verlaagd gaan worden als de zelfwerkzaamheid plannen door zouden gaan?

Beter zou zijn om de oud politici met wachtgeld deze klus op te laten knappen onder leiding van Lia Franken(die de politiek zegt te verlaten), ze hebben het immers zelf zo ver laten komen?