Hollands Kroon - “De burger als bewaker van de gemeenschapsmiddelen”
Het rapport dat de Toetsingskamer op verzoek van een aantal gemeenteraadsfracties door een extern bureau heeft laten uitvoeren is vandaag aangeboden aan de gemeenteraad. LADA is van oordeel dat het rapport z.s.m. openbaar gemaakt moet worden. Het rapport heeft een begeleidende brief van de Toetsingskamer.
De opdracht was het gevolg van aanhoudende berichten in de media over declaraties en vergoedingen van burgemeester Nawijn.
Het gaat daarbij om reis- en verblijfskosten en verhuis- en inrichtingskosten. Het onderzoek is correct uitgevoerd. De bevindingen in het rapport wijzen uit dat de burgemeester rechtmatig heeft gehandeld. LADA onderschrijft deze bevindingen. Het rapport doet ook een aantal conclusies en aanbevelingen. We benoemen ze en voorzien ze van commentaar:
- Vanaf oktober 2013 wordt de handreiking integriteit van politieke ambtsdragers aangehouden als norm binnen Hollands Kroon - De declaraties worden geplaatst op de website. Beide maatregelen dragen bij
aan de transparantie die LADA voorstaat.
- Het rapport bepleit onderscheid te maken in verschillende soorten kosten. Dit heeft voor- en nadelen:
Onderscheiden is beter voor de een zuivere kostprijsberekening.
Aansluiting moet gevonden worden bij wat landelijk gebruikelijk is. Het bestuur van Hollands Kroon dient sober en doelmatig te handelen. Handig als dit ook landelijk te vergelijken valt. Hoe het besluit ook valt: alles op de website.
- Grenzen stellen aan de aard en omvang van de verblijfskosten. Als voorlopige norm: niet meer dan het
gemiddelde van een gemeente als de onze. De bovengrens van wat mag hoeft geen doel te zijn.
- De periodieke beoordeling kan plaatsvinden in de Toetsingskamer.
- Ook de bijzondere regelingen of nadere afspraken (blz. 13 aanbeveling 3) kunnen op de website, daar
waar de declaraties worden geplaatst.
“De burger als bewaker van de gemeenschapsmiddelen”
Daarnaast merken wij zelf nog het nodige op:
1: Er zijn bij de benoeming in Hollands Kroon geen specifieke afspraken gemaakt. De vergoeding die in
Heemskerk werd verstrekt is niet meegewogen (blz. 7/8) Dat had wel gekund en tot lagere declaraties
kunnen leiden. Dit element ontlast de burgemeester. De vertrouwenscommissie had betere afspraken
moeten maken.
2: De gemeente wendt zich tot bureau Driessen HRM te Helmond om advies over de regelgeving die het
ministerie van BiZa uitvaardigt. Dat lijkt een vreemde route: Het ministerie kan het beste haar eigen regels
uitleggen als die onduidelijk zijn.
3: niet duidelijk is geworden welke gebeurtenis ertoe heeft geleid opnieuw naar de declaraties te kijken die
uiteindelijk tot terugbetaling van € 1.929,42 heeft geleid. (blz. 9) (informeren bij Ruiten)
Het rapport geeft aanleiding een politiek oordeel uit te spreken. LADA komt tot een aantal punten voor een vervolgtraject:
1: De Toetsingskamer heeft haar eerste opdracht op een juiste wijze vervuld. Extern onderzoek heeft
meerwaarde vanwege de expertise.
2: De berichtgeving had voor een deel ook te maken met vragen over de doelmatigheid, m.n. de gedane
suggestie dat een tweede verhuizing binnen Hollands Kroon wederom declarabel zou zijn. Wij achten
opnieuw verhuizen op kosten van de gemeenschap ongewenst. Een eigen verklaring door de
burgemeester kan een deel van de ruis wegnemen.
Voorlopig tot zover,
Rob Ravensteijn fractievoorzitter LADA
21 februari 2014
NB: het interne overleg zal nog worden voortgezet.
LADA
0 reacties :
Een reactie posten