Van Dijk blijft simpel overeind

• woensdag 5 februari 2014
  • Anna Paulowna -  Wethouder Jan Steven van Dijk (PvdA) is dinsdagavond vrij eenvoudig overeind gebleven in het debat dat D66 en de VVD hadden aangevraagd over de geplande scholenbouw in Slootdorp en Hippolytushoef.

Mike Deutekom m.deutekom@hdcmedia.nl

De beide fracties in de gemeenteraad van Hollands Kroon wilden uitleg van de wethouder over de onrust die in de beide dorpen is ontstaan rond de voorgestelde locaties voor de scholen. De wethouder werd gevraagd wat de stand van zake rond de nieuwbouwplannen nu was, welke partijen erbij worden betrokken en op welke wijze, en of hij van mening is dat de betrokken schoolbestuurder voldoende gehoor geeft aan de bezwaren. Van Dijk antwoordde dat, voor wat betreft Slootdorp, er vorige week een brief naar de provincie is gestuurd om te vragen of de 'optimale locatie' aan de Belboei toch haalbaar is. Die plek is buiten bebouwd gebied en daar is de provincie in principe niet voor.

In Hippolytushoef is er een architect aan het werk gezet om te onderzoeken of een (veilig) schoolgebouw aan de Belterlaan realiseerbaar is. Verder beloofde hij dat er een informatieavond komt en in mei meer duidelijk over nieuwe scholen dat via de Wieringer Courant de mensen van de voortgang op de hoogte worden gehouden. Het schoolbestuur werkt mee aan de onderzoeken voor de locaties en geeft daarmee gehoor aan de bezwaren, aldus de wethouder.
    ___________________________________
    In mei meer duidelijk over
    nieuwe scholen
    ___________________________________

Met de toezegging dat er in mei een overzicht komt van alle voors en tegens van de mogelijke locaties en de stand van de onderzoeken op dat moment, nam de raad genoegen. Een motie van de PvdA werd door de rest van de raad verworpen. De partij van Van Dijk wilde het college alvast twee ton laten zoeken om in elk geval de door de Slootdorpers verfoeide locatie van de huidige basisschool De zaaier te kunnen schrappen, mocht de provincie geen groen licht geven voor de locatie aan de Belboei. De nieuwbouw zou dan plaats kunnen vinden op de duurdere plek van de huidige school De Regenboog. Maar de overige partijen wilden daar dan in mei over praten. In Slootdorp is een overgroot deel van het dorp tegen de locatie De Zaaier. Volgens de inwoners is de verkeersituatie daar belabberd, is het te dicht bij de drukke Westerterpweg en men maakt zich zorgen over de luchtkwaliteit.

In Hippolytushoef is er ophef over de Belterlaan als plek voor het nieuwe gebouw voor de huidige scholen De Kei en H. Henricus. Ook hier zijn zorgen over de verkeerssituatie en de drukke weg (N99) en vrézen ondernemers restricties door de komst van de school. De Wieringers zien daarom de nieuwe school daar liever aan de Parklaan komen, maar dat kost 1,2 miljoen meer.

NHD

Sam Kooy zei

Was het niet deze wethouder die beter wist dan wie ook waar de nieuwe coupure in Den Oever moest komen ? Dat ook volhield totdat "het volk" bijna in opstand kwam. Riep hij toen niet ( als verliezer: ja,ja) dat hij (hoe durf je:) blij was dat er duidelijkheid was ontstaan ? En zo meer. Daarna - dat is nog gaande - het z.g. Accomodatiebeleid. Ik verwacht niets anders dan confrontaties met deze bestuurder en zijn collega's óók over dit onderwerp. Houd je maar vast Hollands Kroners ! En nu dan een school in Hippolytushoef zo ongeveer naast een producent van fijnstof. De drukke N99 met veel vrachtverkeer. Dat weet u toch wel heer van Dijk ? Misschien niet bekend met de gevolgen van datzelfde fijnstof voor de gezondheid van kleine kinderen. Ga eens te rade bij het Longfonds. Is een heel goede leerschool. Hoe krijg je het in je hoofd een dergelijk gebouw naast een bedrijventerrein te plannen. Ver uit het centrum van het dorp, midden in de eerder aangehaalde fijnstof en een verkeersinfarct veroorzakend als gevolg van het door ouders per auto brengen van hun kleintjes naar de school. Beste man: denk eens een héél klein beetje na, raadpleeg de van rijkswege uitgegeven adviezen (o.a. RIVM) en handel daarna. Ga niet als een olifant door de porcelijnen kast en zorg ervoor dat je de bewoners mee krijgt in plaats van tegen jou ! Trek hier les uit !!!

Sam Kooy zei

Achteraf meen ik dat de coupure in Den Oever een item was van Meskers, die andere wethouder. Het maakt evenwel niets uit aangezien beiden uit hetzelfde hout zijn gesneden. Dit nog als toevoeging op mijn om 17.34 uur geplaatste commentaar.

Mijnheer Kooy, een verstandig man zal zich altijd afvragen WAAROM?

Waarom een school op een dergelijk slechte plaats?
    Waarom een trafostation bij "t Veld ?
    Waarom een golfbaan in de Oostpolder?
    Waarom al die windmolens tegen de wil van de omwonenden?

Het antwoord zal in de meeste gevallen luiden: omdat de wethouder dat zo heeft beslist.(natuurlijk met goedvinden van de raad, de coalitie, want dat zijn ja-knikkers en hopen ook een graantje te kunnen meepikken)

Vervolgens kunnen we de vraag stellen WAAROM neemt een wethouder zo'n onverstandige beslissing?

Ik ben er van overtuigd dat u het antwoord op de vraag weet: de huidige politici hebben vooral oog voor een onbezorgde oude dag en een paar presentjes buiten de boeken om voor de bewezen diensten zijn natuurlijk nooit weg.