Stadhuis verscheurt Den Helder

• maandag 17 februari 2014
  • Den Helder - Huis van de stad noemen sommige gemeenten hun stadhuizen het liefst.

Ronald den Boer den.boer@hdcmedia.n1

De term moet gemeenschapszin uitstralen. Zelden zal een gemeenschap zo tot op het bot verdeeld zijn over haar nieuwe 'huis van de stad' als in Den Helder. Er werd al dik twee miljoen euro aan uitgegeven zonder dat er een steen is gemetseld. Het gevecht trekt inmiddels landelijke aandacht. Is hier sprake van megalomaan denken van arrogante stadsbestuurders of betekent zo'n nieuw stadhuis juist een impuls voor de binnenstad van het veelgeplaagde Den Helder?

Vandaag belooft het andermaal spannend te worden. De gemeenteraad moet er opnieuw een besluit over nemen. Voor- en tegenstanders verwijten elkaar op voorhand vals spel. Alle verloven zijn ingetrokken, want één stem maakt al het verschil. Het huidige stadhuis van Den Helder is een voormalige seniorentflat waarin ook nog bejaarden wonen. Het ligt centraal tussen alle wijken, maar is ondanks miljoenen kostende verbouwingen zo lek als een vergiet. Een ritje met de bejaarde lift is een angstwekkend avontuur. Volgens globale schattingen van de gemeente kost een knappe modernisering tenminste zeven á acht miljoen euro en dan nog heeft het de uitstraling van een seniorenflat.

Sinds de jaren negentig broedt Den Helder al op een nieuw stadhuis in de binnenstad. Plannen kwamen en gingen. De gemeenteraad stemde uiteindelijk in 2010 in met de ruim 33 miljoen euro kostende nieuwbouw op de plek van het NS-station en het oude postkantoor. Voorwaarde: nieuwbouw en exploitatie mogen niet meer kosten dan het bedrag dat de gemeente nu .al kwijt is aan haar bestaande huisvesting. Als je voor hetzelfde geld een nieuw, duurzaam stadhuis kunt bouwen, zou je volgens de voorstanders wel gek zijn zo'n kans te laten lopen. Voor het gemak was alvast100.000 euro gereserveerd voor het openingsfeestje. Dat stond gepland voor 2013, daarna 2014 en vervolgens2015. Maar de toeters en ballonnen kunnen voorlopig in de kast blijven.

Wat begon als een protest van een groepje buurtbewoners tegen de komst van een stadhuisgebouw met parkeergarage voor hun deur, zwol aan tot een volksoproer. Er worden rechtszaken gevoerd, handtekeningen verzameld, voorstanders in de gemeenteraad werden tegenstanders, twijfelaars stemden uiteindelijk voor en sommige politieke partijen ruiken hun kans. De stad splijt in voor- en tegenstanders. De oppositie doet er alles aan de besluitvorming door de raad vandaag te boycotten zodat het nieuwe stadhuis het belangrijkste verkiezingsitem wordt. De coalitie probeert het tegenovergestelde. Alles hangt nu op één stem van oppositielid Willem Koning (ChristenUnie) die tot nu toe met de coalitie meestemde. Hij wordt via internet belaagd en voor rotte vis uitgemaakt. Sinds vorige week houdt hij zich schuil.

NHD

Sinds vorige week houdt hij zich schuil.
    ++++++++++++++++++++++++++++++
    ==============================

Dit gaat over een politicus. Laffe hond.
    Ze willen wel allemaal een zeteltje maar naar het volk luisteren is ze
    al teveel.
    Dit zijn praktijken die ze in Syrie en Irak hanteren. Jezelf verstoppen.
    Alle geld dat hier al aan besteed is moeten ALLE raadsleden zelf maar
    ophoesten in plaats van de burger!

Dan zouden ze voortaan wel 13 keer nadenken voordat ze met hun
    gluiperige vingertjes op het knopje drukken.

Maar ja, de burger is een zak meel. Als je hem laat vallen stuift het
    even en na 10 minuten is alles weer helder.