Schagen dieper in rood dan 'Kroon'

• donderdag 13 februari 2014
  • Categorie: , ,
  •  Schagen - Financiële positie beide gemeenten verslechterd in afgelopen jaren
     Arie Booy a.booy@hdcmedia.n1

Hollands Kroon doet het beter dan Schagen qua schulden van de gemeente. Dat blijkt uit een overzicht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Hollands Kroon staat met nummer 155 in de grote middenmoot van gemeenten wat het uitstaande bedrag aan schulden betreft. Schagen bungelt lager op de lijst met nummer 306. Niet ver van de gemeente Hengelo die de grootste schuldenlast torst. Omgerekend naar het aantal inwoners staat die gemeente op nummer 322 in het landelijk overzicht.

Vergelijkbaar

De VNG slaat de gemeenteschuld om per hoofd van de bevolking. Zo ontstaat een getal dat vergelijkbaar is. „Deze netto schuldquote per inwoner is goed bruikbaar om de ontwikkeling van de schuld in beeld te brengen", licht een woordvoerder van de vereniging toe. „Die ontwikkeling is op een rij gezet van 2009 tot en met zou. Is de nettoschuld per inwoner op de middellange termijn gedaald, dan heeft de financi-
    ele positié van een gemeente zich verbeterd. Daar slaagden ondanks de crisis 47 gemeenten in."
    Den Helder is er daar één van. Per inwoner is de schuld gedaald met 677 euro in drie jaar tijd.

Lager

In Hollands Kroon en Schagen daalde de nettoschuld per hoofd van de bevolking niet. Maar het bedrag is in Hollands Kroon met 919 euro per burger lager dan in buurgemeente Den Helder.
    In Schagen ligt het schuldniveau iets boven duizend euro per hoofd van de bevolking.
    ___________________________________________________________

Schagen gaat sneller afschrijven

Richard Zut

Het schuldniveau in Schagen van iets boven de duizend euro per hoofd van de bevolking wordt door let college als volgt verklaard: „Er zijn veel investeringen in de openbare buitenruimte gedaan in stad Schagen waarvoor we hebben geleend. Deze investeringen schrijven we nu af. Zijpe en Harenkarspel be-
    taalden deze investeringen van maatschappelijk nut direct en schreven daar niet op af. De stad Schagen heeft ook meer investeringen gedaan/ te doen in verband met de centrumfunctie. Sinds vorig jaar hebben we ons beleid aangepast. Als het gaat om de 'maatschappelijk nut investeringen' schrijven we nu in één keer af. We lenen daar dus niet meer voor, maar betalen meteen."
    ______________________________________________________________

NHD

Daarom gaat Schagen 800,00 euro vragen voor wat fotokopieen betreffende de
    illegaal opgezette windmolen in Burgerbrug.

Omdat het kan.