Politicus zonder mobieltje

• woensdag 5 februari 2014
  • Hollands Kroon - Rob Ravestein (Lada) voelt zich soms weer 'docent tussen eigenwijze leerlingen'
    Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsenghdcmedia.n1

Verkiezingen

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op
    19 maart portretteert het NHD alle negen lijsttrekkers
     in Hollands Kroon.
    Vandaag: Rob Ravensteijn (Lada).
    __________________________________________

Rob Ravensteijn

De liefhebber van klassieke muziek, kunst, natuur en tuinieren zet regelmatig alles opzij om via zijn hobby's even tot rust te komen en diep na te denken over het hier en nu. Vandaar dat Rob Ravensteijn (66), lijsttrekker van Lada, als enige politicus in Hollands Kroon ook pertinent geen mobiele telefoon op zak heeft.

„De vaste telefoon staat al vaak genoeg roodgloeiend, terwijl het aantal privébelletjes heel bescheiden is. En de e-mail doet zijn werk", aldus de gepensioneerde docent maatschappijleer en ex-leerlingbegeleider in het voortgezet onderwijs uit Winkel.

Doorgeefluik

„Als doorgeefluik van goede inzichten van anderen — want dat is eigenlijk wat ik als raadslid en fractievoorzitter ben — is het zo al druk genoeg. Met zo'n mobieltje erbij zou ik misschien helemaal gek worden", maakt hij duidelijk het ontbreken van het populaire communicatiemiddel beslist niet als een gemis te ervaren.

Wil hij reflecteren of relativeren, dan zet hij een goede cd op, bezoekt een museum, trekt de wandelschoenen aan of laat zijn groene vingers spreken. „Lada slokt nogal wat van mijn tijd op, dus dat zijn de kurken waar ik buiten de politiek op drijf", vertelt de voorzitter van de Culturele Stichting Niedorp en penningmeester van 'De Kop Vol Muziek, die vooral concerten organiseren. ,,Radio 4, het heerlijke gevoel van een rondje Wieringen over de dijk en langs het wad. Dat maakt de kop even leeg." Want er zijn genoeg zaken in Hollands Kroon die hem — oud-PvdA'er in ruste die in 2010 uit onvrede over de samenvoeging van Niedorp met Anna Paulowna, Wieringen en Wieringermeer mede aan de wieg stond van Lada — hoofdbrekens bezorgen. „Aanvankelijk werden wij als oneissuepartij gezien. Maar waar wij voor staan, is luisteren wat er bij de burger leeft, dat stimuleren en vormgeven in plaats van uitproberen wat er door de overheid voor ons wordt bedacht. Die ommekeer in denken is een cultuuromslag. De politiek is verslaafd aan topdown-denken."

Transformatorstation

Als schoolvoorbeelden hoe het in Lada-ogen niet moet, noemt de lijsttrekker 'het hele proces' rondom het transformatorstation of de discussie over de brede school in Slootdorp. „In beide gevallen heeft Hollands Kroon de oren veel te veel laten hangen naar Tennet en Surplus zonder eerst eens goed naar bewoners te
    luisteren. Stel, net als het bouwen van een huis, eerst in overleg het pakket van eisen samen, voordat je de meest geschikte locatie aanwijst."

Met het trafostation waren partijen er volgens hem maatschappelijk en politiek vrijwel uit over Zij twende.
    Dat bleek te duur voor Tennet en dus 'kwam die partij boven de burger te staan' en is voor De Weel gekozen.

„Het college had de rug moeten rechten. Hetzelfde gebeurt min of meer in Slootdorp met Surplus, dat naast De Zaaier wil bouwen, terwijl ouders van leerlingen naar het sportpark willen. In zulke gevallen moet een gemeente zich juist ondergeschikt opstellen eri dienstbaar maken aan haar inwoners."

Waakhond

„Lada luistert. En zit dan desondanks meer in de rol van waakhond dan dat we serieus meebeslissen, omdat de coalitie vaak haar eigen plan trekt. Ja, soms voel ik me in de politieke arena dan weer even de leraar van vroeger, die met stronteigenwijze leerlingen te maken heeft."

Volgens Ravensteijn moeten inwoners tegelijkertijd beseffen dat de rol van de gemeente, ook Hollands Kroon, steeds marginaler wordt. „Mensen moeten gaan begrijpen dat ze als ze iets willen, ze dat vaker op.eigen kracht voor elkaar moeten zien te krijgen, waarbij de overheid si:5ms kan helpen. Je kunt niet zeggen dat gemeenten failliet zijn, maar het verwachtingspatroon raakt door de crisis en bezuinigingen langzamerhand wel bankroet." Dat in zulke tijden ophef ontstaat over de hoogte van de declaraties van burgemeester Jaap Nawijn, kan hij zich voorstellen. Over die zaak zegt hij diplomatiek: „Mensen, ook, burgemeesters, mogen fouten maken. Zo lang ze maar recht worden getrokken. Het hangt van de ernst af of dat consequenties moet hebben. Dat valt nu niet te zeggen."

NHD

______________________________________________________