Oud-Raad van Toezicht wint glansrijk van Beter Wonen

• vrijdag 14 februari 2014
  • Categorie:
  • 13-02-2014 - WIERINGEN -  AMSTERDAM - Voor de tweede keer in korte tijd is een vonnis uit Alkmaar in hoger beroep vernietigd.

De oud-Raad van Toezicht van woningbouwvereniging Beter Wonen heeft recht op vergoeding van gemaakte kosten en op een redelijke urenvergoeding.

Dat heeft de rechtbank van Amsterdam deze week bepaald in het hoger beroep dat de oud-toezichthouders hadden aangespannen. In eerste instantie kregen de vier ongelijk van de rechtbank in Alkmaar en moesten zij een groot bedrag uit eigen zak betalen. Dat vonnis is nu volledig van tafel. Daarmee komt een eind aan vier jaar getouwtrek, dat de woningbouwvereniging naar schatting een ton extra heeft gekost. Een aantal cruciale passages uit het vonnis:

• De RvT heeft een eigen verantwoordelijkheid bij de vervulling van haar taak.

• Van een evident onzorgvuldige en onbehoorlijke taakvervulling door de RvT is het hof niets gebleken.

• Het standpunt van Beter Wonen dat € 616,- p.p. is aan te merken als redelijke jaarvergoeding, deelt het hof – 'reeds vanwege de geringe omvang van het bedrag' – niet.

Eerder won RvT-lid Bart Lankester zijn zaak over artikelen op internet al ruim op punten.

Voor geïnteresseerden, het vonnis is hier (http://ow.ly/d/1TDl ) te downloaden op internet.

Op de blog van Bart Lankester staat meer informatie (http://www.bartlankester.com/search/label/Beter%20Wonen) over het geschil.

Wieringer nieuws