'Nawijn is door oranje gereden'

• woensdag 26 februari 2014
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - Nu er een onderzoeksrapport op tafel ligt, staat het voor de politieke meerderheid in Hollands Kroon als een paal boven waterMartijn Gijsbertsen

Aan de rechtmatigheid van de bijna 24 mille aan declaraties en vergoedingen van VVD-burgemeester Jaap Nawijn (61) kan niet meer worden getwijfeld.

Hoewel de meeste partijen zo een dikke streep onder de maatschappelijke ophef zetten, vragen diverse raadsleden zich toch af of het declaratiegedrag van Nawijn voldoende integer en moreel verantwoord is. „Hij is door rood gereden: na publicatie in de krant is een x-bedrag terugbetaald", zegt GroenLinks-fractievoorzitter Jacques de Vreede, doelend op 3700 euro die Nawijn in de gemeentekas stortte aan onterecht ontvangen reiskostenvergoedingen. „Onderzoek wijst uit dat het oranje moet zijn geweest, omdat dat berust op een misverstand door verkeerd advies. Maar de burgemeester had ook op de rem kunnen trappen."

Vraagtekens

Wat Lada-voorman Rob Ravensteijn betreft, bestaan over enkele zaken nog vraagtekens. Zo is in zijn ogen onduidelijk welke diensten door Huis van Middenmeer, dat een verhuisnota van 1452 euro opstelde, zijn geleverd. En is geen standpunt ingenomen over de gewenste aanwezigheid van de burgemeester op een door de gemeente gehuurde woonark in Van Ewijcksluis.

„Dat stond dan misschien niet in de opdracht,. daarover moet geen ruis blijven bestaan die ruimte voor speculatie biedt. Moet je er het volle pond tegenaan gooien, wanneer iets tijdelijk wordt bewoond? En blijkt dat de burgemeester onverhoopt weer moet verhuizen, draait de gemeenschap dan opnieuw voor die kosten op? Dat zijn ethische vraagstukken, die niet gaan over recht-, maar doelmatigheid, waarop ik het liefst van hem antwoord krijg." Coalitiepartijen VVD, CDA en PvdA scharen zich - op basis van het on- derzoeksrapport en een intussen gevoerd voortgangsgesprek - vierkant achter burgemeester Nawijn.

Vertrouwen

„We spreken het volste vertrouwen in hem uit", aldus VVD- leider Jan Swaag. „Leven bij andere partijen toch vragen, dan was het voortgangsgesprek hét moment om daarmee voor de draad te komen." Johan Paul de Groot (ChristenUnie) vraagt zich af of regelingen voor burgemeesters niet soberder kunnen. „Dat staat los van Nawijn, die prima functioneert. Ik ga daar aandacht voor vragen bij onze Tweede Kamer-fractie. 'Den Haag' gaat erover, niet Hollands Kroon."

NHD

Van de coalitie partijen kan verwacht worden dat ze zich achter een frauderende burgemeester opstellen, immers het deksel moet koste wat kost op de beerput, Hollands Kroon geheten, blijven. Bij leden van die partijen komt het woord INTEGRITEIT niet in hun woordenboek voor.