'Echt luisteren naar burgers'

• woensdag 26 februari 2014
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon - Jip Pankras voelt zich het meeste thuis bij Senioren Hollands Kroon
     Lydia Jasper

Verkiezingen

Eigenlijk heet-ie Gerrit, maar de nieuwe lijsttrekker van Senioren Hollands Kroon laat zich steevast aanspreken met de naam Jip. Jip Pankras (68) om volledig te zijn. Geboren in Waarland, maar inmiddels al zo'n 45 jaar bewoner van 't Veld. Al even lang getrouwd met zijn vrouw Nel (67), vader van drie dochters en opa van zes kleinkinderen. Zelf komt hij overigens uit een groot gezin; hij was de jongste uit een gezin met zestien kinderen.

Overstap

Pankras zat deze periode namens LADA in de raad van Hollands Kroon, maar maakt straks de overstap. Als kopstuk van Senioren Hollands Kroon valt hij de laatste tijd al op tijdens de campagnes. „Ik ben ooit uit een bepaalde overtuiging lid geworden van LADA", zegt Pankras. „Maar ik begon me af te vragen of de doelstellingen van de fractie nog wel de mijne waren. Ik kan me nog steeds vinden in zaken als transparantie van bestuur en contact houden met de burgers. Zaken die LADA hoog acht. Maar de fusie is een feit en daardoor viel voor mij een belangrijke reden om voor deze partij te kiezen weg." Zo kwam hij tot de conclusie dat hij zich het meest bij de Senioren Hollands Kroon thuis zou voelen.

Hij neemt de dorpsraden serieus en zegt te willen luisteren naar inwoners. „Want daar schort het momenteel nog wel eens aan in de plaatselijke politiek. Er zijn legio trieste voorbeelden daarvan te noemen. Denk aan het trafostation en de scholen in Slootdorp. Bij de gang van zaken rond de peuterspeelzalen in Hollands Kroon waren de afspraken eenzijdig."

Natuurlijk zijn er ook dingen in de gemeente die hem wel vrolijk stemmen. „De Cultuurschuur in Wieringerwerf is een prachtig initiatief. Het gaat om een groep actieve mensen die zich inzet voor het behoud en een andere invulling van een karakteristiek gebouw. Het is aan de gemeente om daar ondersteuning aan te bieden want je hebt over de leefbaarheid. binnen een dorpskern. En die ondersteuning hoeft niet perse met geld te zijn. Gelukkig zie ik dit elders ook, bij de Hippolytuskerk bijvoorbeeld."

Consequenties

Het nieuwe accommodatiebeleid kan een punt van zorg zijn. „Het vraagt offers. Bepaalde zaken worden afgebouwd in de gemeente. Hoe dat wordt afgebouwd is van belang, want dit is een besluit dat consequenties heeft."
    ___________________________________________________________________

'Wat ouderen verliezen, krijgt jeugd niet terug'

Ondanks de naam, houdt de Seniorenpartij zich niet alleen bezig met datgene wat direct betrekking heeft op ouderen.

„Wat ouderen wordt afgenomen, krijgen jongeren in de toekomst niet meer terug', aldus Jip Pankras.

Het is een van de slogans die zijn fractie hanteert tijdens de campagne.

„Ik ben absoluut geen doemdenker, maar het verleden heeft me wijzer gemaakt. Kijk naar het Kwartje van Kok of andere maatregelen die werden genomen en waarvan werd gezegd dat ze tijdelijk waren. De praktijk leert dat dingen worden afgebouwd of ontnomen en dat het terugdraaien daarvan niet zo snel zal gaan. Voor jongeren is het belangrijk om het voorzieningenniveau in stand te houden."

De maatschappij verandert. „En de situatie zoals we die kenden, zal niet terugkeren. Ik ga er vooralsnog van uit dat er steeds meer verwacht wordt van burgers."
    ______________________________________________________________________

Verkiezingen NHD

Ik verwacht eigenlijk niets meer van bestuurders en politici; als zodanig heeft de Senioren partij in elk geval de afgelopen 2 jaar niets van zich laten horen.