'Dit schreeuwt om uitleg'

• dinsdag 18 februari 2014
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon  - 'Vraagtekens Senioren Hollands Kroon bij woonark en burgemeester * PvdA noemt 'gluren bij de buren' bedenkelijk * Blik in afvalbak gaat VVD te ver.

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsen@hdcmedia.n1

„Buren hebben er geen enkel belang bij om wilde verhalen rond te strooien. Dit schreeuwt om uitleg." Voor Piet Bruijstens, fractievoorzitter van Senioren Hollands Kroon, zijn publicaties over burgemeester Jaap Nawijn zaterdag in deze krant reden tot het stellen van raadsvragen.

Uit rittenstaten en buurtonderzoek blijkt dat VVD'er Nawijn amper overnacht op de woonark in Van Ewijcksluis, die de gemeente voor 800 euro per maand huurt. Bruijstens: „Bij calamiteiten moet de burgemeester snel ter plaarsé zijn. Daarover rijzen nu vraagtekens."

Waterdicht

Het CDA verwacht volgens Elaine Vlaming-Kroon dat hieromtrent 'waterdichte afspraken' binnen het college bestaan. „Formeel gaan wij als raad niet over waar iemand slaapt. Wel moeten we vraagtekens - plaatsten of gemeenschapsgeld goed en efficiënt wordt ingezet." Ook de PvdA gaat Nawijn om opheldering vragen, laat Fijko van der Laan weten. „Al vind ik dat 'gluren bij de buren' van een bedenkelijk peil. Wat gaan jullie straks nog meer doen? Tandenborstels tellen?"

Johan Paul de Groot (ChristenUnie) vindt dat de burgemeester recht heeft op privacy. „Formeel voldoet hij aan de plicht om hier te wonen. Waar-ie slaapt, moet hij zelf weten."

Voor VVD-leidér Jan Swaag gaat het 'te ver' dat een blik in de grijze bak van Nawijn is geworpen. „Dat neemt niet weg dat we dit meenemen in het voortgangsgesprek met hem. Zijn verhaal wacht ik af, alvorens een standpunt in te nemen."

Lada-voorman Rob Ravensteij n spreekt van een 'treurige kwestie'. „Er zijn zo veel belangrijkere zaken waarmee wij bezig zouden moeten zijn in plaats van hieimee te worstelen. Het ongemak overheerst."

Partijvoorzitter Auke Stielstra van Progressief Hollands Kroon vindt het kwalijk dat Nawijn geen openheid van zaken geeft en kondigt aan dat zijn partij hierover vragen zal stellen. „We zijn er niet op uit om hem pootje te lichten en weg te sturen, maar hij moet op een ander spoor worden geholpen." Jacques de Vreede (GroenLinks) wil geen commentaar geven. D66-leider Niels Busker was niet bereikbaar.

NHD

Misschien dat V.d.Laan kan uitleggen waarom het wel gerechtvaardigd is om bij AOW’ers de tandenborstels te tellen of het waterverbruik te controleren of in een vuilnisbak te gluren en bij een frauderende burgemeester niet? Als 2 AOW’ers een apart adres hebben maar wel regelmatig samenzijn worden ze gekort op hun AOW en bij een burgemeester is het opeens geen probleem, dan is het formeel opeens wel toegestaan?
    Zoiets wordt ook wel meten met 2 maten genoemd, maar dat begrip is bij veel politici kennelijk onbekend, arrogant als ze zijn.

Het is zo langzamerhand wel bekend dat de PvdA er niet meer is voor de burgers maar uitsluitend de partijgenoten of vriendjes via allerlei baantjes bevoordeelt, maar dat V.d. Laan het er zo dik boven op legt is een kwalijke zaak en geeft precies aan wat voor dubieuze bestuurder het is.

Als buurtbewoners langs de ark rijden of langs lopen en ze constateren(dat is ook niet zo ingewikkeld) dat er voordurend niemand thuis is en er wordt naar gevraagd dan moet het toch geen probleem zijn om je mening te geven, of is dat ook al verboden, Mw. Elaine Vlaming, V.d Laan of J P de Groot ?
    De politiek mag blij zijn dat er zo goed op de ark van de burgemeester gelet wordt, gratis en voor niets.
    In grote mensen taal heet dat SOCIALE CONTROLE en dat is nou precies wat politiek en politie willen en stille wijken, maar dus kennelijk weer niet als het een burgemeester betreft, dan heet het stiekem.

Zoals gewoonlijk zoekt het merendeel van de politiek in Hollands Kroon de schuld bij de burger, maar dat ongeregelde zooitje moet de schuld leggen bij zichzelf omdat ze bewust of onbewust gefaald hebben in hun controle terwijl te verwachten was dat Nawijn weer in herhaling zou treden met zijn fraude.

LADA-voorman Rob Ravensteijn heeft ten dele gelijk als hij stelt dat er belangrijker zaken zijn om mee bezig te houden.

Waar Dhr. Ravensteijn echter aan voorbij gaat en dat is eigenlijk het meest belangrijke in de politiek, is INTEGRITEIT.
    Gebleken is de laatste tijd, ook landelijk gezien, dat het er droevig mee is gesteld. Een VVD Minister President die de leugens aaneen rijgt, coalitiegenoten die er geen probleem in zien de burger verkeerd te informeren en daarna de leugens gewoon blijven herhalen en daar dan ook nog moeiteloos mee wegkomen, geholpen door een paar splinterpartijtjes(CU en SGP).

In Hollands Kroon is het al niet veel anders, een burgemeester waarvan gebleken is dat het een fraudeur is en dan vervolgens door de coalitie nog in bescherming wordt genomen ook.
    Als de integriteit van bestuurders ver te zoeken is kan er geen sprake zijn van democratie, dan faalt ook onze rechtstaat en daar is zeker in onze Gemeente sprake van en dat vergeet Dhr. Ravensteijn helaas.

Het is niet vreemd dat de kiezer de politiek steeds meer negeert, ook al omdat de kiezer inmiddels wel weet dat stemmen weinig zin heeft omdat de gekozenen, zoals nu bijvoorbeeld het geval is in Hollands Kroon met de PvdA, CDA en de VVD na de verkiezingen gewoon verder gaan met hun eigen(privé) agenda en dat is in voorheen in Anna Paulowna en nu Hollands Kroon al vele jaren aan de gang en zolang partijen als VVD, PvdA, CDA en ook de CU het voor het zeggen hebben, zeker niet veranderen.

"Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten" luidt een bekend spreekwoord.

Wat de een sociale controle noemt wordt door V.d.Laan uitgelegd als "gluren bij de buren".
    Kennelijk heeft V.d.Laan nooit geleerd dat dorpsgenoten op elkaars spullen letten.
    Voor een oud wethouder is dat een beschamende constatering en een stuitend tekort aan opvoeding.