Wetskennis burger via rechtscafés vergroten

• dinsdag 7 januari 2014
  • Categorie:
  • Noordkop -  Rechtswinkel Noord-Holland Noord komt met nieuw initiatief:

Matthie Bergman m.bergman@hdcmedia.n1

Burgers hebben over het algemeen heel weinig kennis van het recht. Dat is de Rechtswinkel Noord-Holland Noord sinds het bestaan gebleken. Om kennis bij te spijkeren, begint deze organisatie nu met rechtscafés.

De Rechtswinkel Noord-Holland Noord is een non-profit organisatie, die wordt ondersteund door juristen, advocaten en universitaire studenten. De organisatie wil rechtshulp toegankelijk maken voor ,de minder draagkrachtige rechtzoekenden. Er zijn inmiddels rechtswinkels in Schagen, FIeerhugo- waard, Alkmaar en Hoorn. Per 1 februari komt er een 'digitale' rechtswinkel op Texel. Voorzitter Joyce Stoop van de stichting:

"Wij bieden in die winkels gratis concrete hulp. Bijvoorbeeld aan iemand wiens contract door zijn baas met acht uur wordt ingekrompen. Of dat mag? Of een werkgever die zegt geen vakantiegeld te kunnen betalen. Wat dan te doen? Of die oude vrouw die een heel vriendelijke dame aan de telefoon kreeg, maar voor ze het wist ook een andere energiemaatschappij had. Het geld werd direct van de rekening afgeschreven."

En soms komt een persoon met een ogenschijnlijk klein probleem dat toch groot blijkt te zijn: „Iemand had last van overhangende boomtakken uit de tuin van de buren. Volgens de wet mag je die afzagen. Maar wat als die boom twaalf meter hoog is. Wie gaat dan de hoogwerker betalen. Een probleem als dit kun je bovendien via verschillende wegen aanpakken: de bestuursrechter, de strafrechter en de civiele rechter. Wij adviseren welke procedure de beste is."

De Rechtswinkel gaat daarbij verder dan het Juridisch Loket, dat ook adviezen op rechtsgebied geeft: „Die horen het probleem aan en adviseren dan te stoppen of ze verwijzen door naar de geschiktste advocaat. wij doen meer. Wij schrijven bijvoorbeeld bij een arbeidsconflict ook een brief naar de werkgever of we schrijven een dagvaarding, etc.."

Behalve de concrete hulp aan individuele gevallen wil de rechtswinkel burgers meer wetskennis aanreiken op het gebied van familierecht en consumentenrecht. Zaken waar iedereen mee te maken kan krijgen en gemakkelijk tot conflicten kunnen leiden. Om die reden is besloten tot het houden van rechtscafés, vooralsnog in Zwaag en Heerhugowaard. Het café in Zwaag is vanavond vanaf 19.30 uur in wijkcentrum de Cogge, Akkerwinde 44.

Het eerste rechtscafé in Heerhugowaard wordt 28 januari van 19.30 tot 20.3o uur gehouden in wijkcentrum De Horst aan het Van Eedenplein 5. Het onderwerp is boetes en bekeuringen en wat kun je er tegen doen.

Voor meer informatie: www.rechtswinkelnoordhollandnoord.nl

NHD