Vragen over prognose voor trafostation

• vrijdag 10 januari 2014
  • Hollands Kroon * GroenLinks heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders Hollands Kroon over de aangepaste omgevingsvergunning voor het trafostation bij 't Veld
    . De partij vraagt zich af wat de 'nieuwe prognose' precies inhoudt. De omgevingsvergunning die nu ter inzage ligt, komt oorspronkelijk uit 2011en is iets aangepast. Volgens prognoses zou de benodigde capaciteit in de toekomst nu namelijk minder zijn dan eerst werd verondersteld. In plaats van tien schakelvelden komen er nu zeven schakelvelden, waardoor de smoorspoel vervalt.

GroenLinks vraagt het college wat dat nu precies betekent voor de vorm en grootte van het trafostation en voor de eventuele overlast. Vanwege het vervallen van de drie , stroomvelden en de smoorspoel is er nieuw akoestisch onderzoek gedaan in opdracht van Tennet en Liander. Daaruit blijkt dat de akoestische situatie, met name vanwege het vervallen van de smoorspoel, voor de dichtstbijzijnde woningen (Provincialeweg 4 en 6) gunstiger is geworden. De geluidsniveaus blijven volgens de informatie op de gemeentelijke website ruimschoots onder de wettelijke normen. Tot slot is de activiteit 'slopen' (voor het verwijderen van de hoogspanningsmast) in de nieuwe aanvraag ingetrokken.

NHD