'Slot-val' met harde klap dicht'

• woensdag 29 januari 2014
  • Categorie: , ,
  •  Schagen - Coalitie laat bestuurders ongemoeid

Richard Zut

Wethouder Bouwes kan blijven zitten, de huidige drie bestuursleden van de beheers- en exploitatiestichting Slot Schagen ruim de tijd om af te treden, en de gemeente Schagen koopt Slot Schagen niet terug.

De eindrapportage over het Slot van bemiddelaar Peter van der Kruit werd unaniem aangenomen. Maar na urenlang debatteren en twee schorsingen, veegden de coalitiepartijen CDA, PvdA en VVD met hun overmacht van 19 tegen 9 stemmen aansluitend twee moties van tafel die door alle zes oppositiepartijen werden gesteund.

De temperatuur in de arena van de Schager gemeenteraad liep gisteravond flink op. Daarbij werd door een meerderheid allereerst de positie van de zittende bestuursleden van beide Slot-stichtingen zwaar onder vuur genomen. De inspreek-beurt aan het begin van de avond van de nieuwe Slot-voorzitter Hans van der Veen was daar debet aan. ;,Arend Roos is nu ook bestuurslid", zei deze, en stelde dat beoogd bestuurslid Rienk Mud verkeerd zou zijn voorgelicht door Van der Kruit over het moment van toetreden. Hans Kroger (JESS) kwam met een motie met een opdracht voor burgemeester Marjan van Kampen en Van der Kruit. Die twee zouden het bestuur duidelijk moeten maken dat zij hun bestuursfunctie moesten opzeggen om ruimte te bieden aan nieuwe bestuurders vóór 25 februari. ,,Als zij niet vrijwillig opzeggen, moet de raad het Slot terugkopen, en doorverkopen aan een nieuwe stichting."

Dat vond de coalitie een brug te ver. Jelle Beemsterboer (CDA) leek nog wel bereid mee te gaan met deel 1 van die motie, maar trok dat in omdat hij vasthield aan exacte naleving van het rapport Van der Kruit én vertrek van bestuursleden per 1 april en niet eerder.

NHD