PvdA wil starterlening in Hollands Kroon

• dinsdag 21 januari 2014
  • Categorie:
  •  Hollands Kroon - De PvdA in Hollands Kroon wil dat de gemeente weer starterleningen gaat verstrekken.
    michiel snik

Deze lening is bedoeld om het verschil tussen de totale koopsom van een woning en het maximale bedrag dat een starter bij de bank kan lenen te overbruggen.

Inwoners van deze gemeente kun- nen dat sinds zo niet meer. Volgens Hollands Kroon is een dergelijke lening ook niet nodig omdat starters door de verkoop van huurwoningen en de lage prijzen die momenteel worden gevraagd kans genoeg hebben op een huis.

Makelaars zijn het met die visie niet eens, zo bleek afgelopen zaterdag uit een artikel in deze krant. Volgens hen brengt de starterlening juist de huizenmarkt in beweging. De PvdA in Hollands Kroon deelt deze mening, zo blijkt uit het initiatiefvoorstel dat de partij gisteren naar de gemeente heeft gestuurd. „Wij waren al een tijdje bezig met dit voorstel", licht Sylvia Buczynski namens de PvdA toe. „Het is puur toeval dat wij na het artikel in de krant met dit voorstel komen. Het is jammer dat Hollands Kroon nu geen starterlening meer heeft terwijl het de gemeente ook nauwelijks geld hoeft te kosten omdat het Rijk hiervoor so miljoen euro beschikbaar heeft gesteld."

Uit de berekening van de PvdA blijkt dat het de gemeente zo'n 22.500 euro zou kunnen gaan kosten. De partij wil dat de raad zich hier snel over uitspreekt. „Want nu is er nog geld van het Rijk."

NHD

De media(de spreekbuis van de regering) wisten kort geleden nog te melden dat de huizenverkoop fors in de lift zit.
    De oorzaak daarvan is waarschijnlijk het fors toegenomen aantal GEDWONGEN verkopen en zo worden we keer op keer voor de gek gehouden door regering en haar verlengstuk, de staatsomroep en de regeringsgezinde kranten.