Progressief Wieringermeer verbaasd over gang van zaken

• vrijdag 24 januari 2014
  • Hollands Kroon - Progressief Wieringermeer: declaraties mogen niet omstreden zijn.

Persbericht

Met verbazing heeft Progressief Wieringermeer kennis genomen van het bericht dat de auditcommissie de declaraties van de burgemeester wil laten toetsen door een extern deskundige.

Verbazing omdat op het tijdstip van de publicatie, 22 januari 2014 23:00 uur, het standpunt van PW nog niet door de auditcommissie was ontvangen. Verbazing ook omdat als de auditcommissie een eind wil maken aan de discussie over het declaratiegedrag in de pers, met elk nieuw bericht het tegenovergestelde wordt bereikt.
    Verbazing omdat een toets van de declaraties van de burgemeester kennelijk te complex is voor de auditcommissie.

Als met de toetsing van de declaraties beoogd wordt de uitgaven ten laste van de burger te beperken, staat het inhuren van een externe deskundige op gespannen voet met deze ambitie.

Volgens PW dient de toetsing om vast te stellen welke uitgaven gedeclareerd zijn, of de declaraties voldoende door bewijsmateriaal (nota's) worden onderbouwd en of de declaraties passen binnen de voor de burgemeester geldende regels. Nu ook het Genootschap van Burgemeesters zich los van de rechtmatigheid van de declaraties moet iedere bestuurder zich realiseren dat hij/zij een voorbeeldfunctie heeft en dat declaraties niet omstreden mogen zijn.

Declaraties moeten publiekelijk verantwoord kunnen worden, van soberheid getuigen en op geen enkele wijze voeding geven aan het gevoel dat er te gemakkelijk uitgaven worden gedaan ten laste van de gemeentelijke begroting, een begroting die immers met gemeenschapsgelden wordt gevoed.

De verantwoordelijkheid voor de controle ligt bij ons, de Raad van Hollands Kroon.

Als de deskundigheid die voor die controle vereist is in de Raad ontbreekt, zal door scholing die deskundigheid verworven moeten worden. Inhuur van externen past niet bij de verantwoordelijkheid die de Raad structureel draagt.

Progressief Wieringermeer

Dekker zei

Progressief Wieringermeer verbaast zich over de gang van zaken en dat is meer dan terecht want wat we ons moeten afvragen is: is Nederland nog een representatieve democratie?
    Als we alle ellende in Hollands Kroon en eigenlijk in heel Nederland eens op een rijtje zetten dan mankeert er het nodige aan en moet de zaak eens flink op de schop.

Zoals nu ook in het geval met de declaraties van Nawijn waar de coalitie bepaalt wat er gaat gebeuren door een of meer dubieuze personen aan te wijzen waarvan Visser in het verleden?? heeft laten blijken dat het een ordinaire zakkenvuller is. Die mensen opdracht geven een "onafhankelijk" extern deskundige de declaraties te laten onderzoeken is stuitend en zo doorzichtig mede omdat geen burger kan bepalen dat het anders moet.

Als we de regeringspartijen aangevuld met D'66, CU en SGP afgelopen dinsdagavond tijdens het debat over BRUSSEL moeten geloven zijn de burgers van Nederland te dom om mee te beslissen, daar zijn de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers voor, die hebben er voor geleerd vonden ze zelf(vooral D'66 en VVD en PvdA). Bij heel veel 2e Kamerleden ontbreekt de elementaire kennis om de Nederlanders kiezer te kunnen vertegenwoordigen, buiten de PVV en de dierenpartij en misschien de SGP dienen ze slechts 1 belang en dat is hun EIGEN belang, zo is dat in HK precies hetzelfde geregeld. De burger heeft niets, maar dan ook helemaal niets te vertellen omdat een stel omhoog gevallen mannetjes en vrouwtje ons precies weten te vertellen wat goed voor ons is, het is ten hemel schreiend.

We kunnen ons de vraag stellen hoe het mogelijk is dat raadsleden en ambtenaren als ze het allemaal zo goed denken en zeggen te weten niet de expertise hebben om een aantal bonnetjes te beoordelen om te kijken of alles reglementair is. Zeer waarschijnlijk zit onder de bewoners van HK meer dan genoeg deskundigheid om dit klusje graag en voor niets te klaren.
    Nee, er moet weer een vriendje voor veel geld worden ingehuurd want volgende keer is het makkelijk als datzelfde vriendje jou kan bijstaan als je problemen hebt, toch?

Het is de normale gang van zaken in Nederland, het barst er van de onderzoekscommissies, advies commissies, enz., de kosten daarvan lopen in de miljarden en het zijn allemaal vriendjes die elkaar het balletje toewerpen.

Visser weet precies uit het verleden hoe hij de zaak heeft kunnen misleiden en nu moet zo'n dubieus persoon met zijn kompanen een onafhankelijk deskundige aanwijzen?
    Dit zeer dubieuze persoon heeft zo her en der vriendjes die hem in het verleden ook hebben bijgestaan en waarschijnlijk is de aangewezen deskundige een van die vriendjes.

De rest van de commissie zult u dan denken, zullen die integer zijn?
    Als een man als Visser gevraagd wordt in die commissie plaats te nemen dan heeft dat enkel ten doel de bewezen fraude(terugbetaling na gesnapt te zijn) van Nawijn te verdoezelen en de aangewezen deskundige van een extra inkomen te voorzien, dat alles over de rug van de belastingbetaler uit HK.

Het rapport moet tegen de zomer klaar zijn, dat is een beproefd middel om dubieuze zaken in de doofpot te stoppen want dan zijn de meeste mensen op vakantie en slechts weinig mensen zullen zich dan druk maken over de uitkomst van het rapport waar dan uit zal blijken dat er "geen onvolkomenheden zijn geconstateerd en er slecht sprake van een vergissing zal zijn".
    De uitslag staat nu al vast, dat weet zo langzamerhand iedere burger in HK.