Potpourri van bestuurlijke bloopers in de Noord-Hollandse kolderpolders.

• vrijdag 10 januari 2014
  • Hollands Kroon - Terugblik op 2 jaar regionaal en Hollands Kroon bestuurlijke uitspattingen.

Het Provinciehuis van Noord-Holland in Haarlem is de laatste jaren gebleken een Gordiaanse knoop van belangen en intriges te zijn. Het is te veel om op te noemen; de ontwikkelingen en ernst der gebeurtenissen volgen elkaar zo snel op dat een gewone burger er geen zicht op heeft. Is het ene gebeurt dan ontploft het volgende stuk vuurwerk alweer; kan ook wel de bedoeling zijn; hoe meer rookgordijnen en verwarring hoe beter. Laten wij eens overgaan een aantal willekeurige gebeurtenissen aan een potpourri gedachten experiment te onderwerpen.

Gedeputeerde (1)

Ooit was daar ene heer Hooijmaijers; een gedeputeerde (niet door de bevolking gekozen) van de VVD. Deze heer leende belastinggelden uit, welke onder beheer stonden bij Noord-Holland, aan een bank in den vreemde. Deze bank gaat failliet en na veel geharrewar kwam het geld terug. Zegt men! Hoe het in Godsnaam mogelijk is dat een gedeputeerde geld van de provincie uit kan lenen aan een bank van een vreemde mogendheid is een volstrekt raadsel. Heeft H. dat nu echt op eigen houtje gedaan of zijn er nog meer medewerkers/belanghebbenden in dat rovershol dat Provinciehuis heet en heeft/hebben en hij/zijn kompanen daar voordeel bij gehad? En wie zijn deze kompanen? Ambtenaren wellicht die in verbinding stonden met tussenpersonen van Icesafe? De penningmeester van Noord-Holland geeft toch niet zomaar €70.000.000 weg en ambtenaren hebben toch ook een organisatorisch bestuurlijke verantwoordelijkheid die zij wellicht op H. geschoven hebben om nu allemaal vrijuit te kunnen gaan?

Ook was H betrokken bij het onderwater zetten van landbouwgrond bij Wieringen (Randmeer); er zou een vrije doorvaart voor plezierjachten komen en na 16 jaar vergaderen, tekeningen en plannen maken voor een bedrag van tientallen miljoenen euro’s ging dat onzalige, in een superluxe tijd gemaakte plan, niet door. Wij horen tijdens een der laatste vergaderingen in het gemeentehuis van Wieringen te Hippolytushoef het de VVD wethouder List van Wieringermeer nog zeggen; als die 2000 huizen (onderdeel van het plan om het te kunnen financieren) er niet komen dan wordt ik verdrietig. Waarom werd hij dan eigenlijk verdrietig? Verdrietig worden dat een volstrekt onzin plan wat tientallen miljoenen ging kosten en wat een schip van bijleg zou gaan worden, niet doorging?

Gedeputeerde (2)

Voorts was daar een heer Moens, een gedeputeerde van de milieuclub GroenLinks. U weet wel die milieuredders die dit land vol willen plempen met windmolens om zo Nederland en de rest van de wereld van de Zondvloed te redden. Heel nobel al deze wereldverbeteraars en gunstig voor hen; want wie het dichts bij de windmolen zit warmt zich het meest of krijgt een klap van de molenwiek? Nu had Moens kennelijk genoeg van groen en zag uiteindelijk meer in het begrip poen. Zo trad hij af als gedeputeerde nadat hij inzag dat je je populairder kunt maken in de wereld van het kapitaal dan in de wereld van het ideaal. Hij had al een vriendje bij Darwind (na een later faillissement overgenomen door Econcern) en stuurde meteen een declaratie van €25.000?

Dan is er de Kooyhaven bij Breezand naast de brug over het kanaal gepland. In de AP- raadsvergaderingen werd het zo gebracht dat de daar te vestigen firma Darwind een fantastische methode ontwikkeld had waarbij tandwielkasten in windmolens overbodig werden door gebruik te maken van een elektro-magnetische koppeling. Gelukkig zat toevallig de provincie Noord-Holland ook in dat bedrijf (Darwind) zodat een Kooyhaventje om die dingen te bouwen en naar de Noordzee te karren, een heel gunstige uitgangspositie zou zijn om uiteindelijk de kas van de provincie behoorlijk te kunnen spekken. Jammer, de gedeputeerde had niet goed opgelet en Darwind ging failliet en was die haven nu niet overbodig? Nee hoor, zo sprak en zeide mevrouw wethouder Franken (CDA) begin 2013 nog: Er zijn andere belangstellenden, maar omwille van geheimhouding kan ik nog niets zeggen. Knap he?!

Lijken

Geen lijken in de kast; een krachtige uitspraak van Vlaming (CDA) die bij oprichting van het gesticht Hollands Kroon vooral met een schone lei wilde beginnen. Bravo, goed uitgangspunt! Oprecht treurig dat HK geen lijken in de kast heeft maar eerder lijkt op een instortend knekelhuis waarbij de botten en schedels over de straat rollen. Mooi voorbeeld is het achterstallig onderhoud aan bruggen in de ex-gemeente Wieringermeer waarvan de kosten begroot worden op €20.000.000.

Burgemeester

Toen kreeg Hollands-Kroon zijn eerste burgemeester. Oh wat zijn wij heden blij. In Heemskerk waren er wat 'strubbelingen' tussen Raad en burgemeester waarna daar voor laatst genoemde geen plek meer was. Kwam goed uit; in Hollands Kroon was er een nodig, en het moest een VVD persoon worden zodat het paadje al bijna gebaand was. De Raad van HK was unaniem voor; althans volgens opperbaasje in het Provinciehuis Remkes maar achteraf bleek hij niet goed te kunnen tellen omdat er toch niet unaniem voor Nawijn gestemd bleek te zijn; de Remkes-wens bleek de vader van de gedachte te zijn en in een rijstebrijberg van leugens valt die ene kleine onwaarheid toch niet op. Ruzie tussen de nieuwe oppositiepartij LADA en Nawijn; aangiftes en bedreigingen en een in raadsvergaderingen met zijn vinger dreigende Nawijn richting LADA onderwijl zeggend : Pas op he!

Intussen lijkt er enige continuïteit te zijn in het gedrag van de burgemeester wat leidt tot zijn strubbelingen met een Raad. Hij vergist zich kennelijk nog wel eens; in zijn drang zijn roeiboot te ontvluchten en liever naar zijn gezellige hutje in het zuiden van deze provincie te gaan 'om de kat te vreten te geven' denkt hij dat hij op dienstreis is en declareert als zodanig. Dom he, wat een domme burgemeester.

Procedures

Vergaten wij bijna de bouw van een nieuw gemeentehuis te Anna Paulowna kort voordat de gemeente opgeheven werd. Zoiets van; ik bouw een nieuw huis maar morgen ga ik verhuizen. Waarom dan toch gebouwd? Omdat natuurlijk allang bedisseld was dat Anna Paulowna de hoofdstad van HK zou worden. Jammer dat al de ambtenaren, waaraan in een voorlichtingsbijeenkomst medegedeeld werd dat drastisch gereorganiseerd en geknipt zou worden in het bestuursapparaat, toch allemaal weer een stoeltje kregen. Te weinig ruimte dus en dan maar weer het oude gemeentehuis opgeknapt omdat de uitbreiding van het nieuwe hok geblokkeerd werd door aanwonenden die de rechtbank inschakelden om hun gelijk te krijgen. Dat ging makkelijk want de voorbereiding van de aanbouw was niet conform een artikel 17 procedure. Dan maar het oude hok opgeknapt voor € 3.000.000 want dat voldeed immers niet aan de ARBO wet en moest danig aangepast worden; toevallig net het bedrag wat de aannemer zou derven wegens afblazen van de aanbouw aan het nieuwe gemeentehuis.

Ook was daar nog de Brede School te Wieringerwaard die buiten de voorwaarden in het bestemmingsplan gepland was. Hupsakee geeft niks, dat wordt wel weer rechtgebreid. Gewoon naar de huisadvocaat en huisrechtbank gaan; hebben die juristen ook wat te doen en verdienen wat aan ons geklungel; en de kosten? Die worden door het plebs opgehoest!

Trafo

Nu het laatste liedje van de Zangeres zonder Naam; het trafostationnetje van Liander/TenneT. Vooraf was de plek vastgelegd op locatie no.4 (Franken – CDA, goedkoopste voor Liander). Na verweer burgers komt er een onderzoek door de hooggeleerde en zeer neutrale Prof. Roel in’t Veld (PvdA). Hij komt uiteindelijk na de door hem georganiseerde volksraadpleging op locatie no.7 uit maar als dat niet kan toch maar voor locatie 4 gekozen??!! Want, hij adviseert als locatie 7 Liander niet past dan toch maar voor locatie 4 te  kiezen. Ondertussen richt Franken (CDA) haar pijlen weer op de onwillige burgers van Zijdewind (locatie 4). Middels de omweg van de door het gemeentebestuur (Franken – CDA) aangewezen bliksemafleider en door de burgers van HK betaalde R. in’t Veld , blijft Franken horig voldoen aan de wens van Liander/TenneT om vooral locatie 4 te blijven propageren en er door te drukken. Daar zijn nauwelijks oplossingen voor in dit proto-dictatoriale gemeentebestuur tijdperk maar, net als een CD met mijn schitterende gezangen (Zangeres Zonder Naam),  heeft U als burger nog steeds de macht dictatoriale elementen buiten spel te zetten. Wees er snel bij want Uw vrijheid wordt bedreigd; stem vooral nooit meer op het CDA.

Stichting JAS

Als je als burger het uitstekende artikel leest dan is het treurig gesteld met de democratie en wat het meest opvalt is dat de burger aan alle kanten bestolen wordt door bestuurders en haar ambtenaren.
    Eerdaags mogen we weer stemmen maar dat is alleen om ons te doen geloven dat we nog in een democratie leven, zodra we gestemd hebben gaat het roven en stelen van de bevolking gewoon verder en zijn de bestuurders plotsklaps vergeten wat ze ons allemaal hebben beloofd.

"Rel om declaratiegedrag burgemeester Noordwijk", "PvdA-kopstuk ronselt allochtonen"(met subsidiegeld), "Door al die loze beloftes verliest burger vertrouwen in politiek" , "Oud-senator Jos van Rey ronselde stemmen bij verkiezingen" .

Zomaar een paar koppen uit de kranten van vandaag. Zet alle artikelen van corruptie en wanbeleid van een jaar onder elkaar en we schrikken ons dood.

Tel daar dan bij op de rechterlijke macht met hun talrijke bijbanen en dus belangenverstrengeling, dan mogen we concluderen dat Nederland niet beter is dan welk ander corrupt derde wereldland dan ook.