Politiek gedraai over Slot is einde geloofwaardigheid

• donderdag 30 januari 2014
  • Schagen -  'Wat een ordinaire bestuursarrogantie!' - Slecht voor de politiek.

OPINIE
    _________
    Stel tien willekeurige mensen op straat deze vraag: 'Denkt u dat een mondelinge overeenkomt rechtsgeldig is?' Dikke kans dat negen van hen daarop met 'ja' zullen antwoorden. En dat is correct. Iedere leek kan dat via Google zo opzoeken. Zo niet wethouder Jan Bouwes, lid van coalitiepartij VVD. Een telefoontje naar de eerste de beste jurist had hem de wetenschap opgeleverd dat gedane zaken geen keer nemen. Tot nu toe blijft deze wethouder echter stug volhouden dat er 'in zijn beleving' géén sprake was van een bindende en rechtsgeldige afspraak. Maar die was er wel degelijk in de vorm van een mondelinge overeenkomst die het bestuur van de beheersstichting Slot Schagen op 22 juli sloot met William en Gerda Jansen van Kasteel Schagen BV/Igesz.

Slimme zet van deze ondernemers: zij kregen de exploitatie van het gehele Slot in handen én een lagere huursom met wat kwijtschelding. Maar een voorbarige stap van het stichtingsbestuur, waarvan Bouwes op dat moment deel uitmaakte als toezichthoudend wethouder financiën namens de gemeente. Bouwes hield dinsdagavond vol: 'In mijn beleving was er geen onomkeerbaar besluit genomen, want een mondeling akkoord is niet bindend'.

Hans Kroger van JESS, Frans Bas (D66), Merieke Bredewold (Wens4U), Ton Schouten (VSPS) en Friso Teerink (DNA) vielen bijkans van hun stoel van verontwaardiging. 'Wat een ordinaire bestuursarrogantie!, zag je ze denken. Jan Pjotr Komen (SP) kwam daarop alsnog met een (tweede) motie van wantrouwen. Het is slechts aan zijn eigen gedraai en dat van de coalitiepartners PvdA en CDA te danken dat Bouwes vandaag nog wethouder is. Einde geloofwaardigheid. Slecht voor de politiek. Jammer dat Schagen nu geen verkiezingen heeft.

Richard Zut