Ook VVD wil uitleg Nawijn

• vrijdag 3 januari 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -  VVD Hollands Kroon heeft nu - net als eerder de PvdA en Senioren Hollands Kroon - ook om opheldering gevraagd naar aanleiding van de declaraties van burgemeester (en partijgenoot) Jaap Nawijn.

Dit omdat volgens haar ruim 25.000 euro. 'een hoog bedrag lijkt'. Zij verzoekt eveneens om een uitgesplitst overzicht van declaraties van de andere collegeleden. „De fractie wil echter geen overhaaste conclusies trekken", stelt fractievoorzitter Jan Swaag. „Hoewel het genoemde bedrag hoog lijkt, realiseert de fractie zich dat een burgemeester in de eerste periode na zijn aantreden ook bepaalde rechten heeft. Aangezien nog niet alle feiten bekend zijn, heeft de fractie nog geen oordeel. De fractie wacht de beantwoording van de vragen af."

De VVD wil onder andere weten of de declaraties ingediend zijn binnen de wettelijke kaders die hier voor staan. Ook wil zij inzicht krijgen voor welk gemeentelijke doel de declaraties zijn ingediend, waaronder dus de diners.

De PvdA heeft net als de VVD inmiddels officieel het college van burgemeester en wethouders om opheldering gevraagd, zo meldt men op de website. Volgens fractievoorzitter Fijko van der Laan 'twijfelt de PvdA-fractie of er voldoende terughoudendheid en soberheid is geweest in tijden van bezuinigingen'.

NHD

Dekker zei

VVD, CDA en PvdA hebben pakken met boter op hun hoofd omdat ze wisten wie ze als burgemeester binnen haalden.

Lada heeft de plicht als oppositie partij te controleren of het declaratiegedrag van de burgemeester niet in strijd met de wet is. Om dan een persbericht in de wereld te brengen dat alles soberder moet is weer zoiets als de kool en de geit sparen. Dat het soberder moet weet iedereen zo langzamerhand wel, daar is Lada niet voor nodig.

De kiezer kan meer respect opbrengen voor de Seniorenpartij die tenminste zegt waar het op staat en vragen over het declaratiegedrag stelt.