Onderzoek naar Nawijn niet alleen succes Lada

• zaterdag 25 januari 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - 'Memo van Lada leidt tot onafhankelijk onderzoek naar declaraties Nawijn. Andere partijen sluiten aan.'

De declaraties van burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon
    worden onder de loep genomen. Bij de partij Lada, die deze
    stap beschouwt als, 'haar' succes, gaat de vlag uit. Terecht of niet?

Martijn Gijsbertsen

Zo maakte een lid van genoemde oppositiepartij triomfantelijk wereldkundig, nadat de gemeentelijke
    auditcommissie van Hollands Kroon aankondigde dat een externe deskundige de opdracht krijgt om ontvangen vergoedingen en ingediende bonnetjes van de VVD-burgemeester uit te pluizen. De wens lijkt de vader van de gedachte. Want het idee 'alles feitelijk goed op een rijtje te krijgen', komt niet alleen uit de koker van Lada. Ook andere partijen blijken daarop te hebben gezinspeeld en aangedrongen.

Uit de wereld

„Wij waren ook al bezig met een gedachte die hierop lijkt", stelt bijvoorbeeld CDA-fractievoorzitter Elaine Vlaming-Kroon. „Uitgangspunt is dat alles klopt en volgens de regels is gegaan, maar als alles helder is, is het uit de wereld. Dan kan er misschien een einde aan de discussie komen." Coalitiegenoten VVD en PvdA stellen zich min of meer op hetzelfde standpunt.

Klakkeloos

„Dit willen wij tot op de bodem uitgezocht zien", reageert Piet Bruijstens van Senioren Hollands Kroon. „Met zijn ervaring mag deze burgemeester niet aannemen dat alles klakkeloos wordt vergoed. Wat wel kan en wat niet kan, daar willen wij helderheid over krijgen. Zodat niet opnieuw fouten (doelt op terugbetaalde reiskosten naar zijn partner in Ouderkerk aan de IJssel, red.) worden gemaakt."

„Of een accountant van toegevoegde waarde is, weet ik niet", aldus Niels Busker namens D66. ,,Maar dit is een goed initiatief. Wanneer er vragen zijn, moet iedere bestuurder of politicus transparant zijn. Laat zien dat je niks te verbergen hebt." „Deze kwestie heeft tot dusverre alleen maar vragen opgeroepen, ook in de samenleving", weet Dorien Sijbenga-den Outenaar (Progressief Wieringermeer). „Laat ze de boel maar uitzoeken. Openheid voor alles."

Jacques de Vreede van GroenLinks noemt het onderzoek 'niet mijn insteek'. „Gezien de morele verontwaardiging waartoe het declaratiegedrag van de burgemeester heeft geleid, ben ik niet tegen. Maar persoonlijk zou ik het hem eerder op de man af vragen."

Alleen ChristenUnie-voorman Johan Paul de Groot vindt de handelswijze van Lada bedenkelijk. „Politiek voor de buhne, populistisch gedoe. En iemand schandalig verdacht maken, terwijl je de boel zó kan inzien en controleren", noemt hij het 'bedenksel' een accountant naar de declaraties te laten kijken.

Hiaten

„Voor declareren door bestuurders zijn allerlei landelijke regels en gedragscodes. Je kunt, wanneer daar hiaten in zitten en je zaken wilt veranderen, beter nadenken over de manier waarop je iets voortaan wilt regelen. Kom dan met een initiatiefvoorstel over wat anders moet en leg dat vast. De weg die nu wordt bewandeld, kost alleen maar meer geld."

NHD

Vergoedingen en declaraties 2013

„WIJ WAREN OOK AL BEZIG MET EEN GEDACHTE DIE HIER OP LIJKT", stelt bijvoorbeeld CDA-fractievoorzitter Elaine Vlaming-Kroon.

Hoe belachelijk kun je jezelf maken als CDA met het doen van zulke uitspraken.
    Het CDA wil de burgers van HK nu doen geloven dat het CDA voor een onafhankelijk onderzoek is terwijl uit niets is gebleken dat het CDA ook maar iets in het werk heeft gesteld met een dergelijk voorstel te komen.
    Nu wil het CDA op een wel heel goedkope manier meeliften op het succes van LADA.

Helaas bestaan er weinig of geen "Onafhankelijke onderzoeken", zoals al eerder is opgemerkt, zeker niet als een dubieus persoon mee moet gaan bepalen wie het onderzoek moet gaan verrichten.

Elaine Vlaming, het toppunt van hypocrisie, ze geeft met haar uitspraak precies aan waar het in de oude politiek aan schort: EERLIJKHEID.

Hulde voor Lada dat er een onafhankelijk onderzoek komt, helaas wat naief om te denken dat de waarheid boven tafel komt.

Zou Elaine Vlaming nou werkelijk de illusie hebben dat er, behalve een enkele onnozele CDAer, iemand is die een dergelijke uitspraak gelooft?

Zouden Vlaming en haar volgelingen nou niet begrijpen dat de kiezer slimmer is als zij denken en donders goed door hebben dat het CDA de kiezer al jaren bij de neus neemt?
    Onbetrouwbaarheid zit nu eenmaal in de aard van het beestje.

Als nu ook coalitiegenoot VVD nog komt met een gelijksoortige uitspraak is de poppenkast in HK een feit, voor zover er al geen sprake van was.

Sam Kooy zei

Los van elke politieke ambitie en het geloof daarin blijkt wel dat Nawijn zijn boekje ver tebuiten is gegaan. Juist hij, en niet die arme sodemieter die het klusje van de "wijze boekhoudkundige gemeentelijke werknemer", is de verantwoordelijke. Het lijkt er sterk op dat Nawijn zijn ambtenaren erop heeft gewezen zijn straatje schoon te laten vegen en zijn vaste onderdanen (de ambtenaren dus) buiten schot te laten. En die ambtenaren wisten, gezien de publicaties, er wel raad mee. Een ander de schuld in de schoenen schuiven ! Wat een durf ! Wat een huichelarij. Welk een schande ! Welk een verantwoording t.o.v. de inwoners van HK. Dit is duidelijk een copie van "Heeemskerk". Tot hoe ver ga je nog, mister Nawijn ?

Sam Kooy zei

In zin 2 zijn een paar stukjes wegevallen. Gelezen moet worden: "Juist hij, en niet die arme sodemieter die met het klusje van de "wijze boekhoudkundge gemeentelijke werknemer" werd opgezadeld en zelfs daarvan de schuld kreeg, is de verantwoordelijke.

Voor de "gewone man" is de politiek steeds lastiger te begrijpen, althans steeds minder mensen hebben nog de behoefte te gaan stemmen volgens Maurice de Hondt.(laatste peiling)

Politici hebben de gewoonte om steeds meer te liegen, te bedriegen, te stelen(fout declareren),valse beloftes te doen en de bevolking tegen elkaar te willen uitspelen.
    Voortdurend worden politici betrapt en slechts in de overduidelijke gevallen volgen er sancties(Hooijmaijers). VVD, PvdA en CDA blinken uit in het negeren van de NORMEN en WAARDEN. De integriteit van de politici holt achteruit, mede omdat de Premier van Nederland, Dhr. Rutte het slechte voorbeeld geeft. Vroeger werd ons geleerd dat we niet mochten liegen, Rutte heeft waarschijnlijk tijdens zijn opvoeding geleerd nooit de waarheid te spreken.

In Hollands Kroon heeft de bevolking een burgemeester opgedrongen gekregen die in zijn vorige ambtsperiode in Heemskerk al dubieus was vanwege zijn declaratie gedrag. De vlag ging in Heemskerk uit omdat ze van hem af waren en wat doet Hollands Kroon? Deze dubieuze burgemeester wordt met open armen ontvangen, slechts LADA plaatste er een kanttekening bij. Waarschijnlijk waren de VVD, PvdA en het CDA van mening dat een dergelijk dubieus persoon precies in hun midden zou passen en gezien de gebeurtenissen van de laatste tijd past Nawijn ook precies binnen de cultuur van Hollands Kroon.(voorheen Anna Paulowna)
    Helaas kreeg Dhr. Ravensteijn daardoor wel problemen met de Commissaris van de Koning, u weet wel, een partijgenoot van burgemeester Nawijn. Eigenlijk herhaalde Dhr. Ravensteijn(LADA) slechts wat diezelfde Commissaris, Remkers heet die enge man, al eerder had verkondigd. Meten met 2 maten wordt dat genoemd.

Deze burgemeester heeft fout gedeclareerd en hij is betrapt door notabene een journalist, terwijl dit allang door controlerende Raadsleden had moeten gebeuren, immers een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het merendeel van de raadsleden, zeker die van de coalitie, heeft daar geen boodschap aan omdat ze geen problemen willen en zolang ze met nietsdoen en hun mond houden hun forse maandelijkse vergoeding kunnen opstrijken zal het ze een zorg zijn.

Het meest erge is nog dat de VVD eigenlijk van mening is dat er helemaal niets aan de hand is met het declaratiegedrag van de burgemeester, maar er zijn binnen de landelijk VVD nieuwe integriteitregels opgesteld(voor de buitenwacht) omdat het er op begon te lijken dat geen VVD er nog integer was, dus eigenlijk is het niet zo vreemd dat ze die mening hebben. Het CDA was het in eerste instantie wel eens met de VVD, maar nu de zaak vanwege de negatieve publiciteit dreigt te gaan escaleren neemt het CDA voorzichtig een iets andere positie in, hoe laf wil je het hebben?

Misschien dat in integer politicus(zal voor het CDA, PvdA, CU en VVD een klus worden) eens aan de burgers van Hollands Kroon kan uitleggen hoe de vork nu precies in de steel zit, immers een winkeldief die met zijn/haar gestolen waar buiten de winkel wordt betrapt wordt normaal gesproken aan de politie overgedragen voor een proces-verbaal?
    Zijn politici die in de fout gaan door hun collega politici boven de wet gesteld?

Schijnbaar wel. Ze heten niet voor niets "de boven ons gestelden".

Hebben ze niet zelf bedacht hoor, deze term is gebruikelijk voor misleidende, stelende, en burgers berovende politici.

Merkwaardig is het torenhoge energieverbruik van de burgemeester. Misschien dat de politie eens een bezoek kan brengen aan het adres van de burgemeester om te kijken of de ark door vandalen is gekraakt en er een weetplantage zijn begonnen?

Dat het torenhoge energie verbruik wel heel merkwaardig is zal waarschijnlijk niet aan een weetplantage liggen.
    Hier zou ook wel eens iets anders aan de hand kunnen zijn maar dat er door bevoegde instanties een gedegen onderzoek zou moeten plaats vinden is wel zeker.
    Het is buitensporig hoog dus er zou zeker iets merkwaardigs aan de hand kunnen zijn.