Onderzoek naar declaraties

• donderdag 23 januari 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Expert gaat vergoedingen burgemeester Hollands Kroon uitpluizen * Alles helder op een rijtje zetten * 'Conclusie geen politiek oordeel over Nawijn'

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsenghdcmedia.nl

Een externe deskundige, naar verwachting een onafhankelijke accountant, gaat de declaraties van VVD-burgemeester Jaap Nawijn (61) van Hollands Kroon uitpluizen. Zo heeft de gemeentelijke auditcommissie, bestaande uit een handvol raadsleden onder leiding van CDA'er Reginald Visser, gistermiddag besloten.

;,Wij willen dat er een chronologisch feitenrelaas komt en iemand zich buigt over vragen uit de politiek, om goed op een rijtje te hebben wat er exact is voorgevallen en wanneer", laat Visser desgevraagd weten.

Doorsudderen

„Daarmee hopen we dat er een einde aan de discussie over zijn declaratiegedrag komt, zodat die niet eindeloos blijft doorsudderen." Nawijn kwam in opspraak doordat deze krant alle vergoedingen en bonnetjes in zijn eerste jaar als bur- gemeester onder de loep nam. Via dat onderzoek kwam aan het licht dat hij bijna 24 mille had gedeclareerd. Van dat bedrag stortte Nawij n 3700 euro terug in de gemeentekas. Dit had hij ontvangen voor privébezoeken aan zijn man in Ouderkerk aan de IJssel, terwijl hij op kosten van Hollands Kroon een woonark in Van Ewijcksluis huurt.

De commissie velt op basis van de bevindingen geen politiek oordeel over Nawijn. „De conclusie hopen we ruimschoots voor de zomer aan de raad aan te bieden. Die maar moet zeggen wat ze met de uitkomsten wil", maakt Visser duidelijk.

„Deze stap is ook geen motie van wantrouwen of treurnis, al kan ik me best voorstellen dat de burgemeester zich hierbij niet helemaal gemakkelijk voelt. Alle betrokkenen hebben er belang bij dat alle feiten boven tafel komen, zodat er volstrekte helderheid bestaat."

Coalitie en oppositie kunnen zich in grote lijnen vinden in het onderzoek. „Er is niks mis mee alles eens grondig door te lichten", meent bijvoorbeeld VVD-voorman Jan Swaag.

NHD

„De conclusie hopen we ruimschoots voor de zomer aan de raad aan te bieden.

Het schijnt een nogal lastige zaak te zijn als er over een paar declaraties zo lang gedaan moet worden. Doofpot???????????????

Nawijn heeft, na betrapt te zijn door een onafhankelijke journalist, een deel van de onterecht gedeclareerde onkosten terug betaald.
    Daarmee erkent hij dat hij heeft gefraudeerd, dus waarom nog een onderzoek?

Onafhankelijk AANGESTELDE accountants bestaan niet hebben we recent nog kunnen lezen en horen, dus dit zal wel weer een vriendje zijn die er goed aan verdient en precies in zijn rapport vermeldt wat de opdrachtgever(de politiek) wil horen: NIETS AAN DE HAND

De heer Visser raakte destijds als hoogste baas van de marine in opspraak vanwege onterechte declaraties. Er stond zelfs een groot stuk van in de Telegraaf destijds. Hoe gaat men de inwoners van Hollands Kroon uitleggen dat hij de gemeentelijke auditcommissie voorzit in een onderzoek naar declaraties van de burgemeester?

Artikel over de onjuiste declaraties van de heer Visser in de Telegraaf:

Onafhankelijk aangesteld door de gemeente op kosten van de burgers die over die aanstelling niets te zeggen hebben, Lijkt veel op het onafhankelijk onderzoek door R.in 't Veld over de locatie trafostation wat toevallig uiteindelijk neerkwam op juist die plek die Franken zo graag al die tijd wilde. Maar ja , dit zullen wel populistische uitspraken van het volk zijn want de mennekes en wijffies van B&W en een groot deel gemeenteraad weten immers wat goed voor U is.

Het artikel:

Marinetop bijzonder gul voor zichzelf
    03/11/2004
    Onderzoek naar elkaar toeschuiven van bonussen

DEN HAAG, woensdag
    De top van de Koninklijke Marine heeft zich flink te goed gedaan aan prestatiebeloningen. Naar aanleiding van geconstateerde misstanden heeft de landsadvocaat een onderzoek ingesteld naar het doen en laten van de directeur personeelszaken van de marine.
    De vermeende graaicultuur bij het ministerie van Onderwijs was voor Defensie de reden om ook een rechtmatigheidonderzoek naar beloningen van topambtenaren te laten uitvoeren. Hieruit blijkt dat 75 procent van het beschikbare bedrag voor functioneringsbeloningen voor hoge officieren en burgerpersoneel bij de krijgsmacht naar de marine is gegaan. Dit terwijl het aantal hoge officieren bij bijvoorbeeld de Koninklijke Landmacht veel hoger ligt.
    Het hoofd personeelszaken Koninklijke Marine, de schout-bij-nacht Visser, heeft zelf flink meegeprofiteerd. Zo heeft hij in 2003 niet alleen een prestatiebeloning van 10.000 euro ontvangen, maar heeft hij ook ten onrechte aanspraak gemaakt op een vliegtoelage, zo concludeert de accountantsdienst van het ministerie. De man gaat binnenkort met leeftijdspensioen en deze toelage telt mee als basis voor het pensioen dat hij zal gaan ontvangen.
    Marineofficieren hebben geen goed woord over voor de hoge officier, die in het verleden baas was van het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) en voorzitter van de vakbond voor marineofficieren. „Een adelborst liegt, steelt en bedriegt niet”, werd ons op het KIM geleerd. En nu blijkt de top die dezelfde eed heeft afgelegd dat wel te doen”, aldus de officieren, die uit angst voor negatieve gevolgen voor hun carrière anoniem willen blijven.

Ook andere vlagofficieren hebben flink uit de beloningenruif meegepikt. Normaal gesproken komt iemand voor een beloning in aanmerking als er sprake is van ’bijzonder onderscheidend optreden of gedragingen, dan wel van buitengewone toewijding of bijzonder loffelijke dienstverrichtingen’. De accountantsdienst vindt het dan ook „opmerkelijk dat alle gratificaties voor vlagofficieren letterlijk aan elkaar gelijk zijn, zowel voor de hoogte van het bedrag (10.000 euro) als de motivering”.
    Defensie heeft inmiddels maatregelen getroffen. De verantwoordelijkheid voor het toekennen van beloningen komt voortaan bij de secretaris- generaal, de hoogste ambtenaar op het ministerie, te liggen.

Bron: De Telegraaf van 031104

De boven ons gestelden roven en stelen waar het kan. Omdat het kan!

Dit land is ziek.

Wel ja meneer R.T.B. Visser is ook nog lid van het dagelijks bestuur van de sociaal economische raad: http://www.ser.nl/nl/raad/dagelijksbestuur.aspx Kan allemaal in het good old boys netwerk.