'Niet alle pijlen op Agriport richten'

• woensdag 22 januari 2014
  • Categorie: , ,
  • Anna Paulowna  Richt niet alle pijlen op Agriport A7 in Middenmeer, maar benut ook andere bedrijventerreinen in de Noordkop.

Martijn Gijsbertsen

En optimaliseer braakliggende percelen om lokale ondernemers vooral in de eigen kern uitbreidings-mogelijkheden te bieden. Die boodschap richt Monique Broers (52), voorzitter van de 40-jarige Ondernemersvereniging Anna Paulowna (zo'n 140 leden), in het begin van het jubileumjaar aan de gemeente Hollands Kroon.

Behouden

„Dat Microsoft hierheen komt en niet voor Schiphol of elders in de Randstad kiest, is natuurlijk fantastisch. Maar willen lokale bedrijven overstappen, probeer ze dan bij voorkeur voor het dorp te behouden", bepleit de Breezandse.

„In eerste instantie preek ik voor de Polder, dus voor eigen parochie. Maar ook bijvoorbeeld op Wieringen en in Winkel, Nieuwe Niedorp of Wieringerwerf heb je bedrijventerreinen waar ondernemers prima uit de voeten kunnen. Dat komt ten goede aan de leefbaarheid, want vertrekken bedrijven, dan vallen sponsoren weg en voelt ook het verenigingsleven dat in de portemonnee. Dat moet je voorkomen."

Broers toont zich eveneens groot voorstander opdrachten vooral in eigen regio uit te zetten. Ze springt voor lokale ondernemers in de bres. „Voor een paar kwartjes meer of minder kun je best drukwerk in Zuid-Holland wegzetten, maar gun je collega-ondernemer om de hoek ook eens wat vaker iets."

Haal niet alles van ver, kijk om je heen en regel het in eigen regio, luidt haar credo. „Dat houdt werkge-legenheid in stand, helpt bedrijven het hoofd boven water te houden. Sleep je een ander er doorheen, dan is de kans bovendien groter dat ze een keer bij je terugkomen."

NHD