Slot schudt weer op grondvesten

• vrijdag 24 januari 2014

• 24 januari 2014 - SCHAGEN - Wankelmoedigheid bestuur funest

Hans Duin

_________________________________________________________________________
    De raad van Schagen vergadert dinsdag over het Slot. De kwestie heeft er een dimensie bij gekregen. Mogelijk kan dit voor partijen net het zetje zijn om het Slot toch terug te kopen.
    __________________________________________________________________________

Terug bij af, is mijn eerste reactie na het bekend worden van het plan van het bestuur van Slot Schagen om de termijn van aftreden te veranderen. Het was voor kandidaat-bestuurslid Rienk Mud reden om af te zien van een bestuursfunctie. Maanden aan werk vol met emotie is tenietgedaan.

In het kort de geschiedenis. Begin augustus werd publiekelijk bekend dat het met het Slot niet goed zat. Het advies was om het hele Slot over te doen aan Igesz. Later bleek dit advies al te zijn vervat in een overeenkomst. Er volgden maanden waarin beschuldigingen over en weer vlogen. Reputaties sneuvelden. De zaak liep zowel publiekelijk als in de politiek tot ongekende hoogte op. Met een accent op een niet gehonoreerde motie van wantrouwen tegen wethouder Jan Bouwes.

Geheimen

Er kwam een commissie van wijze mensen. Peter van der Kruit werd bemiddelaar. Kosten (vergeet in dit verband ook niet alle uren die er op het gemeentehuis zijn gemaakt) noch moeite werd gespaard om de kennelijke geheimen rond het Slot boven water te krijgen. Van der Kruit slaagde erin, zo ver dat op dit moment duidelijk is, om de zaak op te lossen. Het Slot kwam in handen van Igesz. De bestuursleden van de stichting zouden in de komende jaren aftreden en het bestuur zou worden uitgebreid met twee personen. Om een paar conclusies te noemen. Deze week bleek dat een bestuurslid van het Slot op dit voornemen, op deze belofte terugkomt. Daarmee valt het fundament onder het werk van Van der Kruit weg. En het vertrouwen van Van der Kruit én van de burgers wordt andermaal op de proef gesteld en misschien wel meer dan dat.

We zijn weer terug bij af. Er is veel tijd verspild. Er is veel geld over de balk gegooid. En wiens belangen zijn nu gediend? Niet die van de samenleving. Zeker ook niet die van Igesz, dat juist rust en tijd wil om de plannen met het Slot duidelijk voor het voetlicht te krijgen. En de nieuwe zienswijze van het bestuur legt extra veel druk op de raadsvergadering van aanstaande dinsdag. Want welk raadslid wil het beheer van het Slot nog overlaten aan een kennelijk zeer wankelmoedig bestuur?

NHD