Opheldering over declaraties Nawijn

• donderdag 2 januari 2014
  • Hollands Kroon - PvdA stelt vragen over horecabonnen - Senioren Hollands Kroon noemt thuisbezoeken privé
    Martijn Gijsbertsen

De PvdA en Senioren Hollands Kroon willen opheldering over declaraties van burgemeester Jaap Nawijn. Dit naar aanleiding van publicatie eerder in deze krant over ruim 25 mille aan declaraties en vergoedingen die Nawijn in zijn 'debuutjaar' is uitgekeerd. Coalitiepartij PvdA zet vraagtekens bij de horecabonnen die de VVD-burgemeester heeft ingediend. Nawijn declareerde voor 2850 euro aan (in totaal 49) lunches en diners.

„Een extra hap nasi voor veteranen in deze gemeente kan er vanwege bezuinigingen niet vanaf", stelt fractievoorzitter Fijko van der Laan namens de sociaaldemocraten. „Vandaar dat wij willen weten welke afspraken precies over horecadeclaraties en representatiekosten bestaan. Niet alleen voor de burgemeester, ook voor wethouders."

Collega Piet Bruijstens van oppositiepartij Senioren Hollands Kroon is 'geschrokken' van het totaalbedrag dat Nawijn in zijn eerste jaar als burgemeester heeft ontvangen. „Het is een aanzienlijk bedrag, waarvan wij aannemen dat het keurig is geregeld en afgedekt", zegt hij.

Verbazingwekkend

„Verbazingwekkend vind ik wel dat hij kennelijk twee keer per week op kosten van de gemeente naar zijn echtgenoot in Ouderkerk aan de Amstel mag rijden. Bij mijn weten is de burgemeester verhuisd naar Van Ewijcksluis, is hij hier gehuisvest. Dat hij zijn eega opzoekt, lijkt me privé. Moet de gemeenschap die onkosten voor thuisbezoeken betalen? Daar wil ik meer informatie over." Andere politieke partijen nemen vooralsnog geen aanstoot aan het declaratiegedrag van Nawijn en zullen geen 'kabaal maken, zoals Johan Paul de Groot (ChristenUnie) het formuleert.

NHD

______________________________

Overzicht berichten Nawijn

Woonvergoeding Nawijn in opspraak (Heemskerk 31-1-2009)

Ik zou ook geen kabaal maken als ik Johan Paul Groot van de Christen Unie was, hij heeft namelijk in de Wieringermeer voor de fractie 9 bijbels gedeclareerd! Gelukkig ging de gemeenteraad daar niet mee akkoord.

Dekker zei

Nawijn had in de gemeente Heemskerk, waar hij voor zijn komst naar HK ook burgemeester was, al problemen met zijn declaraties en in Heemskerk waren ze blij dat hij min of meer gedwongen vertrok.

De gehele politiek in HK(toen Anna Paulowna) was op de hoogte van het vermeende gesjoemel van Nawijn in Heemskerk.
    Nu zijn er weer problemen met het declaratie gedrag van Nawijn en nu stelt de PvdA bij monde van v.d.Laan vragen.
    Volkomen overbodig want ook v.d.Laan als wethouder wist wie de gemeente binnen haalde dus het was te verwachten dat het weer mis zou gaan, maar een dergelijk figuur paste wel binnen de gemeente was de mening van de politiek.

Of Nawijn woonachtig is binnen de gemeente is heel eenvoudig te controleren aan het gas en elektra verbruik op het woonadres in Van Ewijcksluis, vergissing bij een controle is onmogelijk bij een verbruik van meer dan €7000,00 en een woonboot die bijna voortdurend in het duister is gehuld.

Dat dhr. JP de Groot van de Christen Unie geen kabaal wil maken valt te verwachten, immers deze hypocriet heeft het te druk met zichzelf om de belangen van de inwoners van HK te behartigen. Het declareren van onterechte declaraties is FRAUDE/DIEFSDTAL en het is de PLICHT van iedere politicus de waarheid boven tafel te krijgen. Onterecht declareren dient met spoed te worden en de schuldige(n) bestraft, ook Hooijmaijers is daarvoor door de rechter bestraft.

Kennelijk gelden er in HK andere regels, normen en waarden, is het niet mijnheer Johan Paul de Groot en de rest van je collega's?

Als het merendeel van de politieke partijen het niet de moeite waard vindt dan moeten wij ons de vraag stellen wie er nog meer misbruik van de situatie maken.
    Misschien het declaratiegedrag van de wethouders ook maar eens tegen het licht houden?