Voorzitter Schoon Schip: 'Moens was fouter dan we dachten'

• zaterdag 14 december 2013
  • Categorie: , , , ,
  •  Amsterdam - " Moens was fouter dan wij dachten", reageert prof. Hans van den Heuvel op de nieuwe onthullingen rond de oud-gedeputeerde.

Frans van den Berg

De hoogleraar van de Vrije Universiteit was voorzitter van de onderzoekscommissie Schoon Schip. Ruim een jaar geleden bracht de commissie haar rapport uit. Daarin werd al gewag gemaakt van het feit dat Moens na zijn vrijwillige ontslag ging werken voor Econcern/Darwind en wat de betrokkenheid van de provincie was bij de projecten van dit bedrijf.

„Nieuw voor mij is dat Moens niet na afloop, maar al tijdens zijn dienstverband bij de provincie voor Econcern aan het werk was gegaan. Daarmee was hij dus fouter dan we dachten", stelt Van den Heuvel. „We hebben indertijd met meer dan honderd mensen gesproken, ook met Moens. Het viel me wel op dat hij daarbij erg tekeer ging. Wij kregen er als cornmissie flink van langs. Nu plaats ik dat in een ander daglicht. Het bewijst dat "Wij op het goede spoor zaten van belangenverstrengeling. Alleen konden wij en de provincie niet weten dat Moens al tijdens zijn arnbtsperiode voor dat bedrijf was gaan werken."

Het rapport draaide vooral over het declaratiegedrag en de werkwijze van een andere gedeputeerde: Ton Hooijmaijers. Die is inmiddels voor omkoping en valsheid in geschrifte door de rechter veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. Hooijmaijers is meteen in hoger beroep gegaan en claimt onschuldig te zijn.

Van den Heuvel wil hier niet op reageren. „Dat is een ander traject. Wij hebben indertijd goed werk geleverd. GrotendeeIs komt dat overeen met wat justitie heeft gevonden."

NHD

Veel reageerders ondertekenen hun commentaar met "ANONIEM".

Enige tijd geleden was er een ANONIEME reageerder, waarschijnlijk van VVD huize, die een indiener van een nogal kritisch stukje over Meskers(VVD) verweet dat de indiener van dat commentaar anoniem wilde blijven.(hoe gek kun je het maken asl je zelf anoniem wenst te blijven)

De burgers in Nederland hebben inmiddels ervaren dat veel al of niet sjoemelende politici nogal lange tenen hebben en niet blij zijn met al of niet terecht commentaar op hun functioneren, vandaar de angst onder reageerders voor represailles.

We hebben kunnen lezen dat 8 fractievoorzitters in de Tweede Kamer anoniem hun commentaar ventileerden via de pers over het slecht functioneren van de voorzitter van de Tweede Kamer.

Deze fractievoorzitters zijn stuk voor stuk labbekakken van het zuiverste water, immers er zal geen collega zijn die hem of haar zal benadelen als er wel openlijk commentaar geleverd zal worden, dat is immers hun taak als "volksvertegenwoordiger", helaas is dat in de plaatselijke politiek wel anders.

Helemaal wereldvreemd is de Media in Nederland, immers om dat soort labbekakken ook nog voor te dragen/kiezen als politicus/politica van het jaar is verbijsterend.
    Daar kunnen we uit opmaken dat de media geen enkele voeling meer met de doorsnee Nederlander heeft en de media toont hiermee aan dat ze uitvoert wat de Politiek ze opdraagt, gelijk de gang van zaken in de voormalige Sovjet Unie en het huidige Noord Korea.