PVV wil onderzoek naar windparkbouwer

• woensdag 18 december 2013
  • Categorie: , , , ,
  •  Roel van Leeuwen Den Haag* Minister Kamp van Economische Zaken moet, mede naar aanleiding van de 'zaak Moens', een diepgravend onderzoek instellen naar het management van Typhoon. Dat vindt PVV-Tweede Kamerlid Reinette Klever, die Kamervragen heeft gesteld.

Het management van Typhoon, dat twee windmolenparken gaat bouwen ten noorden van Schiermonnikoog, bestaat volgens het Kamerlid bijna geheel uit ex-managers van het failliete Econcern. Dit bedrijf kwam deze week in opspraak toen uit het verslag van de curatoren van Econcern bleek dat de inmiddels overleden oud.-gedeputeerde Albert Moens van de provincie Noord-Holland in 2008, tijdens zijn bestuursperiode, is betaald door dit bedrijf.

Te grabbel

Volgens Klever zijn er met de bouw van de wlndparken miljarden overheidssubsidie gemoeid.

„Ik ben van mening dat een management dat zijn integriteit zo te grabbel heeft gegooid geen overheidssubsidie zou mogen ontvangen. Wij vragen de minister daarom om een financieel forensisch onderzoek. Het lijkt mij dat de minister hier niet omheen kan. Hangende dit onderzoek moet de subsidieverlening worden opgeschort."

Woordvoerder Marcel van den Berg van. Typhoon laat in een reactie weten dat er geen subsidie wordt verleend voor de bouw van het park. "Er wordt pas subsidie verstrekt in 2016 als de productie wordt gestart en die subsidie gaat niet naar Typhoon, maar naar het windpark waarin Typhoon een aandeel heeft van vijf procent. Het is dus niet zo dat er miljarden overheidsgeld naar Typhoon gaan."

Kwaad daglicht

Van den Berg noemt het curatorenrapport 'suggestief'. „Het is een half rapport waarin geen conclusies worden getrokken. Hierdoor worden zaken in een kwaad daglicht geplaatst." Dat mede-eigenaar Dirk Berkhout niet integer zou zijn, wil hij met kracht weerspreken.

Niet ontkend wordt dat Moens betaald is door Econcern/DarwinD. „De afspraak was dat hij vanaf januari 2008 pr-werkzaamheden zou verrichten voor DarwinD en daarvoor zou hij worden betaald. Bij mijn weten had Moens toen zijn portefeuille al overgedragen en wist iedereen er destijds vanaf, ook de commissaris van de koningin."

Volgens Van den Berg was het nooit de bedoeling Moens verder ergens toe te verplichten, al stelt het rapport Schoon Schip, dat in opdracht van de provincie is gemaakt, dat Moens zich hard zou hebben gemaakt voor een provinciale lening van honderd miljoen euro aan het bedrijf.

Als het gaat om het faillissement van Econcern laat de woordvoerder weten dat Berkhout daar niets mee te maken had. „Hij was al lang weg voordat het bedrijf failliet ging."

Provinciale Staten reageerden eerder deze week geschokt op de onthulling dat Moens betaald werd door Econcern. Mogelijk wordt er een Statenenquete gehouden. De beslissing hierover wordt genomen nadat een forensisch accountant de zaak heeft onderzocht.

De minister heeft drie weken om de vragen van de PVV te beantwoorden.

NHD