Omstreden molen moet weg

• donderdag 5 december 2013
  • Categorie: , ,
  • Sint Maartensbrug - De veelbesproken windmolen '158' bij Sint Maartensbrug moet worden afgebroken.
    Harry de Jong

De rechtbank in Alkmaar stelt omwonenden en belangengroepering Het Zijper Landschap in het gelijk. Zij vinden — in navolging van de provincie Noord-Holland dat de molen illegaal is geplaatst.

De provincie weigerde dan ook eerder de zogeheten 'verklaring van geen bezwaar' of te geven. Die was nodig voor een definitieve bouwvergunning. De gemeente Zijpe, dit jaar opgegaan in Schagen, ging hiertegen in beroep, net als moleneigenaar Bernhard Schuijt. Het beroep werd integraal met de bezwaren van omwonenden en Het Zijper Landschap behandeld. De zaak draait om de vraag of het gaat om vervanging van een bestaande windmolen of dat sprake is van een nieuwe situatie. En of dan de oude provinciale regels van toepassing zijn of de veel strengere die sinds 2010 gelden.

De rechtbank in Alkmaar stelt de gemeente in het ongelijk. Dat betekent dat de molen er illegaal staat en moet worden afgebroken.
    _______________
    Rechtbank:
    windturbine
    is illegaal
    _______________

Buurvrouw Ina Vonk, die al jaren strijdt tegen de molen, durft nog niet te juichen. Ze vreest dat de gemeente tegen de uitspraak in beroep gaat bij de Raad van State. Dat deed Schagen eerder dit jaar al toen de rechtbank sommeerde dat rond de molen de geluidsnormen gehandhaafd moesten worden.

NHD

Dekker zei

Voor een of meer politici van de gemeente Schagen staan er teveel financiële belangen op het spel(zelfde illegale molen) en voor de ambtenaren die met deze onzalige kwestie te maken hebben is het een principe kwestie geworden, immers, ambtenaren willen koste wat kost altijd gelijk hebben en dulden geen nederlaag.
    Conclusie: er volgt een hoger beroep op kosten van de belastingbetaler, zo winnen Bernard Schuijt en de wethouder tijd en dus geld,
    Het mag voor de belastingbetalers het nodige kosten.
    De kiezers van Schagen doen er goed aan zich te realiseren dat het grootste deel van politiek hier verantwoordelijk voor is.
    Tevens dienen de kiezers zich te realiseren dat een handjevol politici, of het landelijk is of lokaal, kan doen en laten wat ze willen.
    We moeten medelijden hebben met mevrouw Vonk die te maken heeft met een windmolen eigenaar en zijn politieke vrienden voor wie de gezondheid van mevrouw Vonk totaal onbelangrijk is.
    Dit is Nederland anno 2013, het land van de normen en waarden, althans volgens ex premier CDA er Balkenende, u weet wel de president die 63% van de Nederlanders wist te schofferen door het referendum naast zich neer te leggen en tekende bij het EU kruisje, gelijk zijn opvolger Rutte.