Kamervragen over Taqa

• dinsdag 3 december 2013
  • Alkmaar - Is er afspraak schade aardbevingen?

Gerard van Engelen

Het artikel uit de Alkmaarse editie van het Noordhollands Dagblad, waarin de Alkmaarse fractieleiders Ben Bij1 (OPA) en Falgun Binnendijk (CDA) hun ongerustheid uitspreken over de toezeggingen rond Taqa, heeft geleid tot Kamervragen.

CDA-kamerleden Agnes Mulder en Michel Rog willen opheldering van minister Kamp (Economische Zaken). ,,Bent u bekend met het artikel van 25 november in het Noordhollands Dagblad 'Politiek ongerust over beloftes Taqa'? Wilt u de Kamer informeren over de voortgang van de compensatiemaatregelen na het toestaan van gasopslag in de Bergermeerpolder voor het bedrijf Taqa?"

Mulder en Rog willen weten of er al een 'convenant inzake schade aanlegfase en aardbevingen' ligt (gasopslag zou kunnen leiden tot een verhoogd risico op aardbevingen, red.), en of er al gebruik van wordt gemaakt. De Kamerleden blijken de vragen die OPA en CDA aan burgemeester en wethouders gesteld hebben, letterlijk te hebben overgenomen, precies waar de Alkmaarse raadsleden op hoopten. Die realiseerden zich dat ze met hun vragen eigenkijk aan het verkeerde adres waren bij de burgemeester. „Maar raadsleden kunnen nu eenmaal geen Kamervragen stellen."

En dus vragen de Kamerleden nu aan de minister hoe het zit met de toegezegde internationals energieconferentie in Alkmaar; met de beloofde afrit van de A9 bij Heiloo en met een 'versneld actieprogramma om de sterke punten van de energiecluster regio Alkmaar op de kaart te zetten'.

Ook vragen zij of Kamp bereid is 'Taqa aan de belofte te houden om haar hoofdkantoor in Alkmaar te huisvesten en om samen met de gemeente Alkmaar een ontwikkelingsbedrijf op te richten.

Verbazing

Het ministerie van Economische zaken en Taqa hebben tegenover deze kraut met verbazing gereageerd op de politieke vragen. Taqa zegt dat alle informatie op de website van de organisatie is terug te vinden en dat vrijwel alle genoemde afspraken worden nagekomen, met name ook die van de schadevergoeding bij aardbevingen. Bij Economische Zaken wordt op dezelfde wijze gereageerd.

NHD