Herijking van windstandpunt Waddenvereniging

• dinsdag 10 december 2013
  • Categorie: , ,
  • Den Oever - Windmolens leveren schone energie, maar ze vormen ook een obstakel voor bijvoorbeeld vogels.

Arie Booy

En zijn windmolens nu een landmark of horizonvervuiling?

Nu er plannen zijn voor windmolens op de Wadden wil de waddenvereniging van haar leden weten wat die vinden van windenergie in het waddengebied. Daarom houdt de club deze maand een ledenraadpleging.

De laatste tijd buitelen de plannen voor opwekking van windenergie in het waddengebied over elkaar heen. In tien jaar tijd moeten de drie waddenprovincies het verrnogen, opgewekt door windenergie, meer dan verdubbelen. Directeur Arjan Broekhuysen: „De Waddenvereniging wordt vaak gevraagd haar mening te geven over weer een nieuw plan voor windmolens in het waddengebied. Aan de ene kant zien we de noodzaak van duurzame energieopwekking, ook voor de toekomst van het waddengebied. Aan de andere kant is het een uniek natuurgebied van internationale betekenis waar jaarlijks miljoenen mensen genieten van de rust, ruimte en weidsheid van het landschap. En juist dat komt onder druk te staan wanneer de grootschalige plannen voor windenergie in het waddenlandschap doorgaan."

Windmolens hebben volgens Broekhuysen naast effect op de natuur, ook invloed op de beleving van het wad. Hoe het wad ervaren wordt, is lastig in keiharde cijfers uit te drukken. „Daarom vinden wij de mening van onze leden zo belangrijk. Is er plek voor meer molens langs de kust, of past windenergie beter op zee? Dat wil de Waddenvereniging graag weten om haar eigen standpunt te kunnen herijken."

Alle leden hebben de mogelijkheid tot 31 december online een vragenlijst in te vullen.Op de ledenvergadering van 22 februari zullen de resultaten worden gebruikt voor een debat.

NHD

Stem ook klik hier

De groene gekkies die lid zijn van de Waddenvereniging moeten eerst maar eens een
    maandje tegen een windmolen aankijken en luisteren naar zo'n kreng en s'morgens de
    dode vogels opzoeken onder de windmolen.

Hierna mogen ze stemmen!

Het lijkt wel of de klimaat idioten geen (wetenschappelijke) artikelen lezen die aangeven dat windenergie en in mindere mate ook zon-energie grote kolder is zolang de gewonnen energie niet kan worden opgeslagen.

Om aan de doelstellingen van Brussel te voldoen moeten alle landen binnen de EU aan wind en zonne-energie.

Omdat de "normale " kolen- of bruinkool gestookte centrales gewoon mee moeten blijven draaien om de pieken en dalen van zon- en windenergie te kunnen opvangen is al gebleken dat er meer CO2 wordt uitgestoten als enkele jaren geleden.

Op de een of andere manier willen die idioten dat maar niet begrijpen.

Dat het merendeel van de politici het niet begrijpen is nog tot daar aan toe, die zijn nu eenmaal niet wijzer, maar dat mensen die zogenaamd veel met de natuur ophebben het niet begrijpen is wel heel erg onnozel.

Voor mensen die nog twijfelen: CO2 is noodzakelijk voor de groei van bomen en planten en gewassen, vandaar ook de noodzaak om zuinig op onze bossen en oerwouden te zijn, die nemen al het CO2 op. In het verleden maakten de klimaat idioten ons gek met de Zure Regen (in het jaar 2000 zou er geen boom meer staan), ze maakten ons gek met de fosfaten in de zeeën en oceanen. Nu gaan er al stemmen op om kunstmatig fosfaten aan het water toe te voegen.