Groen licht voor permanent crossterrein in Hollands Kroon.

• vrijdag 20 december 2013
  • Anna Paulowna - Ruimte voor crossers in de provincie.

Mike Deutekom

In de al circa dertig jaar durende strijd van de Noord Hollandse motorcrossers om in de provincie een permanente crosslocatie te krijgen, is weer eens een overwinning geboekt. Hollands Kroon is in principe bereid planologisch medewerking te verlenen aan het realiseren van een motorcrossterrein binnen de gemeente. De meerderheid van de gerneenteraad stemde daar gisteravond mee in.

De voorkeurslocatie is de locatie NC10, tussen de Groetweg en de Alkmaarseweg (N242) in de Wieringermeer.

Woordvoerder Jos Huiskens van de Motorsportfederatie: „Dit is een opluchting voor ons. Eindelijk zijn we weer een stap dichterbij." Maar tegelijkertijd is er het besef dat de strijd nog niet is gestreden.

Tegenstanders, zoals de dorpsraad van het nabij de NC10-locatie gelegen Aartswoud en de actiegroep 'Bespaar ons Lawaai' hebben al aangegeven gerechtelijke stappen te overwegen. Huiskens hoopt hen 'stapje voor stapje'mee te kunnen nemen in het proces, zodat er voor iedereen een aanvaardbare oplossing komt.

De crossers zelf denken aan de eisen te kunnen houden, Ook hopen ze tot de vaste plek gereed is op de tijdelijke baan in Den Helder terecht te kunnen.

NHD