Groen licht Middenroute

• donderdag 19 december 2013
  • Warmenhuizen/Tuitjenhorn - Veiligheid fietsers moet beter * 'Mooi moment' * Nog 'ja' van provincie nodig

Harry de Jong

De gemeenteraad van Schagen heeft gisteravond ingestemd met de Middenroute, door Schagen omgedoopt tot Ontbrekende schakel.

D66 pleitte weliswaar voor onderzoek naar alternatieven als rondwegen om Warmenhuizen en Tuitjenhorn, maar kreeg daarin alleen bijval van de SP en DNA. De andere partijen zien de route van Dergmeerweg, via Oostwal naar Veilingweg wel zitten.

Wel wil de raad nader onderzoek naar de veiligheid van met name fietsers langs de route. Gedacht wordt aan fietspaden, een fietstunnel of -brug. Hoe die betaald zouden moeten worden, is nog de vraag. De provincie zal nog wel moeten instemmen met de nieuwe weg, maar wethouder Sigge van der Veek denkt met de cijfers van de verkeersoverlast in de dorpen sterk te staan.

CDA-fractievoorzitter Jelle Beernsterboer noemde het besluit een 'mooi moment'. „Maar er is nog veel te doen om de weg daadwerkelijk te realiseren. De wethouder kan er morgen direct weer mee aan de gang.”

NHD