Gemeenteraad moet delegatiebesluit herroepen

• dinsdag 3 december 2013

• Hollands Kroon - Volgens Arjen Voogt zijn de zienswijzen van de gerneenteraad door het delegatiebesluit vrijblijvend.

Arjen Voogt

In een memo vroeg het college van Hollands Kroon deze maand de raad om een zienswijze over de door Liander en TenneT aangevraagde omgevingsvergunning voor een nieuw transformatorstation tussen Moerbeek en de Blockhuijsenlaan (locatie B3-2). Het college, gemandateerd om een besluit over deze aanvraag te nemen, besloot echter al op 22 oktober de uitgebreide voorbereidingsprocedure voor deze aanvraag te starten.

Vanwege de 'ingrijpende aard en omvang van het 150/20kV transformatorstation en de lange voorgeschiedenis van deze zaak, kreeg de raad — het hoogste bestuursorgaan in de gemeente — de gelegenheid een mening te geven. Het college wil kennelijk twee weken na zijn besluit om de procedure te starten, de raad medeplichtig maken aan een ontwikkeling die veel inwoners tegen de borst stuit. Als bijlage bij de memo is het op 27 september 2012 door de raad genomen 'Aanwijzings- en delegatiebesluit Wabo en Wro' gevoegd, waarin is vastgelegd dat in alle gevallen waarin het college bevoegd is op een aanvraag voor een omgevingsvergunning te beslissen, een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad niet vereist is. Met dit besluit leverde de raad zijn verantwoordelijkheid in voor ontwikkelingen die afwijken van het bestemmingsplan. Denk aan megabedrijven en het motorcrossterrein.

Moet de raad nu een zienswijze geven? Het antwoord op die vraag hangt nauw samen met het mogelijke effect van een zienswijze. Normaal kunnen mensen die een zienswijze hebben ingediend na afloop van de termijn van de ter visie legging bij de rechter in beroep gaan als het college een vergunning afgeeft en ze het daar niet mee eens zijn. Dit geldt niet voor de zienswijzen van de raad en politieke partijen omdat alleen belanghebbenden door de rechter ontvankelijk worden verklaard. De zienswijze van de raad is dus vrijblijvend omdat een vervolg bij de rechter niet mogelijk is.

Nu het college behoefte blijkt te hebben aan een oordeel van de raad, is de bestuurlijk enig juiste weg het herroepen van het 'Aanwijzings- en delegatiebesluit', zodat de raad weer volwaardig zijn verantwoordelijk-heid kan dragen voor besluiten die afwijken van het bestemmingsplan en zijn kiezers weer recht in de ogen kan kijken.
    _____________________
    Zienswijze

Volgens Arjen Voogt zijn
    de zienswijzen van de
    gerneenteraad door het
    delegatiebesluit vrijblijvend.

_____________________

Arjen Voogt uit Slootdorp is voormalig fractievoorzitter van Progressief Wieringermeer.

NHD