De strijd tegen krimp

• zaterdag 7 december 2013
  • Categorie: , ,
  • Den Helder  - Minister Blok komt * 'Laten zien dat dreigende status van krimpregio niet nodig is' * Gast van De Kop Werkt

Ed Dekker

Minister Stef Blok van Wonen bezoekt maandag Noord-Holland Noord. Dat wordt een belangrijke dag voor de regio. „We willen de minister laten zien dat de Noordkop mogelijkheden heeft om de status van krimpregio te ontlopen", zegt wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon.

Blok komt in Warmenhuizen bij Bejo Zaden en in Den Helder bij de Woningstichting, op uitnodiging van De Kop Werkt.

Wethouder Meskers is bestuurslid van dit samenwerkingsverband van gemeenten en de provincie. Doel van De Kop Werkt is om dg dreigende teruggang van de bevolking in de Kop van Noord:Holland te lijf te gaan.

De eerste serie plannen voor een aantrekkelijker woon- en werkklimaat is begin dit jaar gepresenteerd. Eén
    succes is sinds kort binnen. Er komt ruim acht miljoen beschikbaar voor groenprojecten.

Volgens de huidige prognoses daalt op den duur het bevolkingsaantal in de Kop van Noord-Holland. Tot 2030 is er nog een lichte plus: tot 2020 een stijging van inwoners, van 2020 tot 2030 een groei van 450 personen. Daarna in de min: van 2030 tot 2040 een daling van 3030 mensen.

Anticipeerregio

Met deze voorspelling is de Kop van Noord-Holland nu officieel geen krimpregio, maar een 'anticipeerregio', waar krimp dreigt. Als enige in Noord-Holland. Nederland telt zestien anticipeergebieden en zeven krimpgebieden. In het regeerakkoord 2012 wordt veel aandacht beloofd voor deze 23 regio's. Een dalende bevolldng speelt bijna overal. In 2025 wonen in 60 procent van alle gemeenten minder mensen, vooral in Groningen, Zeeland en Limburg.

De status van anticipeerregio biedt kans op extra geld van het Rijk, vooral voor onderzoek. „Daar hopen wij maandag van minister Blok meer over te horen", aldus Jeroen Pistor. Hij is ambtenaar van Den Helder en programmamanager a.i. van De Kop Werkt.

Ontgroening (hoog opgeleide jongeren trekken weg) vergrijzing (aandeel ouderen steeds groter) en een afnemende potentiële beroepsbevolking, daarop moet de Noordkop anticiperen.

Theo Meskers: „Verbetering van de leefbaarheid speelt een voomame rol. Nu reizen vele hbo'ers dagelijks vanuit de Randstad naar Noord-Holland Noord. Hoe krijg je ze hier om te wonen? Vraaggestuurd bouwen is noodzakelijk. Al helemaal omdat de regio de kornende zeven jaar 7000 arbeidskrachten te kort komt als we niets doen."

Omschakeling

Niet meer bouwen om de aantallen, om voorzieningen financieel mogelijk te maken, zoals de gewoonte was. Pistor: „Bouwen wat de markt wenst, daar zetten wij met De Kop Werkt sterk op in. Dat is een enorme omschakeling. Een onderzoek loopt. Wat is nodig en waar, tot 2020. Volgend jaar wordt er meer bekend over."

Grenzeloos

Gemeemtelijke grenzen vallen weg bij De Kop Werkt. Meskers: „We zijn met vier gemeenten: Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon. Eerst waren we met en negenen. Je bent nu krachtig en slagvaardig. Eén gemeente Noordkop? Misschien over tien jaar. Dan kan de regio zich helemaal sterk maken om alle economische potenties beter te benutten."

_______________________
    In Den Haag

Samenwerkingsorganisatie
    De Kop Werkt praat
    geregeld met hoge ministeriële
    ambtenaren over wat 'Den
    Haag' kan betekenen voor
    de Kop van Noord-Holland.
    Dit is de enige regio in onze
    provincie waar vanaf 2030
    bevolkingskrimp dreigt.