College, neem een beslissing

• dinsdag 3 december 2013
  • Hollands Kroon Dekker vindt het een goede zaak dat het college van B en W de beslissings-
                                  bevoegdheid heeft inzake het transformatorstation

Cees Dekker  (gastschrijver)

Zo langzamerhand belanden alle burgers van Hollands Kroon die in een straal van een of twee kilometer van de hoogspanningskabels die tussen Verlaat en Haringhuizen wonen, spontaan in een Trafo-trauma. Al ruim twee jaar worden we aan het lijntje gehouden door besluitenloosheid van de plaatselijke politiek. Steeds veranderen de locaties voor het trafostation, wanneer de betrokken bewoners ageren tegen het station. Logisch, niemand wil een dergelijk station in zijn achtertuin.

Raadsleden wonend in genoemd gebied worden beinvloed en soms zelfs geintimideerd door de burgers op de vele inspraakbijeenkomsten en zijn daarom kwetsbaar in hun besluitvorming. Zeker als zij ook belangen hebben binnen een daar te plannen trafogebied. Het is daarom goed dat de raad al ruim een jaar geleden het mandaat aan het college heeft gegeven om de uiteindelijke beslissing te nemen. Daarom college, er is genoeg gepraat neem een beslissing, al dat getreuzel heeft al tonnen aan belastinggeld gekost. Doe iets! U hoeft zich van naderende verkiezingen niets aan te trekken, er wordt dan toch een nieuw college gevormd en u hebt zes jaar wachtgeld tegoed.

Nu worden de burgers tegen elkaar uitgespeeld, men gaat niet meer uit van eigen motivatie om het trafostation niet in de eigen achtertuin te krijgen. Nee, men geeft nu zelfs al suggesties waarom het station niet beter bij de verdere buren geplaatst kan worden.

Het is maar goed dat we niet meer in de Middeleeuwen leven. Anders hadden we in de geschiedenis nog iets van de 'Slag om Blockhuijzen' kunnen lezen, een historisch gevecht tussen Niedruppers, Morrebokkers, Haringhutters en Seidewinders die elkaar te lijf gingen.

Alle gekheid op een stokje, het plan om het trafostation in het landschap te verzinken, er een aarden wal omheen te maken en die vervolgens te beplanten met bomen is zo gek nog niet, net als de locatie Zijtwende als verlengde van het industrieterrein de Witte Paal. Of een trafostation daardoor duurder uit valt is naar mijn mening niet interessant. Tennet/ Liander,is vermogend genoeg.

'Dus college; maak een eind aan deze onzekerheid die nu al ten koste gaat van de gezondheid van menig betrokkene, toon karakter en neem een beslissing, het trafostation komt er toch. De vier van de vijf kenmerken van Hollands Kroon zijn lef, vertrouwen, respect en bevlogenheid, maak die nu eindelijk eens waar.
     Mandaat

Dekker vindt het een
    goede zaak dat het college
    van B en W de beslissings-
    bevoegdheid heeft inzake
    transformatorstation.

_____________________

Cees Dekker is inwoner van het Verlaat  (gastschrijver)

NHD

Even een kleine nuancering: Locatie B3-2: Wij hebben geen enkele politici geintimideerd, slechts met goede motivering proberen te overtuigen.
    De reden waarom het trafostation wellicht bij verdere buren gebouwd kan worden is dat er daar geen enkele woning binnen een straal van 300 meter staat. Dit is volgens mij reden genoeg om de plek te onderzoeken. Wij gooien het niet over de schutting, wij willen samen met de gemeente zoeken naar een plek waar geen mens er last van heeft.
    Als we in de Middeleeuwen zouden leven, hadden we geen trafostation nodig. Nee, alle gekheid inderdaad op een stokje: wij gaan niemand te lijf, niet letterlijk en ook niet met woorden. Wij hebben het altijd netjes gehouden.
    In uw ogen is het niet zo belangrijk of het trafostation duurder zou worden, dit ben ik met u eens. Alleen TenneT wil alleen zo goedkoop mogelijk bouwen, of er mensen overlast hebben of niet, dat kan hen niets schelen. Dat alleen al maakt een alternatieve locatie moeilijk te vinden.
    Dit had ik even gezegd willen hebben.

Je mag iemand toch met woorden te lijf gaan?
    Je mag niet slaan (alhoewel je dat ambtenaren graag zou doen) maar met woorden
    kan alles gedaan worden!
    De mensen zijn veel te bang; overigens niet zonder reden.

Als je overtuigt bent van je goede argumenten, hoef je niet jezelf te overschreeuwen, dan moeten de argumenten voor zichzelf spreken.
    Ik ga uit van het volgende: zoals ik met mensen omga, zo wil ik ook graag dat mensen met mij omgaan, met respect.
    Wie goed doet, die goed ontmoet. Het is misschien ouderwets, maar voor mij werkt het.