Bijval strijd tegen windmolens Zandvoort

• vrijdag 13 december 2013
  • Categorie:
  • ZANDVOORT - Wethouder Belinda Göransson van Zandvoort krijgt veel bijval voor haar strijd tegen de komst van windmolens op zes kilometer van de kust.

Door Dimitri Walbeek

Met collega’s uit Katwijk en Noordwijk, en bijvoorbeeld ook de ANWB en de provincies Noord- en Zuid-Holland, trekt de VVD-politica ten strijde tegen de dreigende komst van misschien wel drie windmolenparken binnen de twaalfmijlszone voor de kusten van Noordwijk en Zandvoort. Uit onderzoek van het ministerie is gebleken dat windmolens zo dicht op de kust twintig procent van de toeristen wegjagen.

De provincie Noord-Holland heeft zich op het standpunt gesteld dat er geen windmolen binnen die lijn van twaalf mijl mogen worden gebouwd. Göransson trekt dan ook op met gedeputeerde Jan van Run.

Bomschuitje

De Nederlandse Vereniging van Strandexploitanten staat ook pal achter Göransson. Voorzitter Paul Zonneveld: ,,Zes kilometer is echt pal voor je neus. Die horizonvervuiling is slecht voor de economie en dus ook voor de strandpaviljoens. Een bomschuitje op zee is leuk, maar dit niet. We doen met de gemeenten mee om er tegen te strijden.’’ Het al geplande windmolenpark Luchterduinen komt een stuk verder voor Zandvoort te liggen. Dat gaat om 42 palen van 137 meter hoog. De drie beoogde nieuwe parken bestaan volgens Göransson uit ’een paar honderd windmolens’ die ook nog hoger zijn.

De windmolens zijn nu het gesprek van de dag in Zandvoort en Bloemendaal aan Zee. Op een enkel dissident geluid na is iedereen tegen. Het GroenLinks-raadslid Richard Kruijswijk van Bloemendaal noemt het op Twitter ’onzin’ dat de gemeente Zandvoort woorden gebruikt als dreiging en desastreus.

Protest

Op internet circuleren trucagefoto’s waarbij het wemelt van de molens tot in de branding. Het wordt tijd voor een ’stevig protest’ als je voortaan niet alleen zonsondergangen op televisie wilt zien, schrijft Zandvoorts PvdA-fractievoorzitter Nico Stammis.

Het CDA in het kustdorp is ook fel tegen het voornemen van het ministerie om te bouwen binnen de twaalfmijlszone. Deze fractie geeft de landelijke regeringspartijen PvdA en VVD de schuld. ’Beleid Kamp is rampzalig voor kusteconomieën.’ ,,De Zandvoortse economie wordt ernstig beschadigd en vele banen worden onnodig vernietigd door het wanbeleid van minister Kamp, gesteund door PvdA en VVD.’’

PvdA’er Stammis wijst er fijntjes op dat het CDA in de Tweede Kamer ook achter dit beleid staat en het kabinet steunt in deze zaak.

VVD-raadslid Wilfred Tates gaat het verst in zijn afkeer van de eventuele komst van de windmolens. ,,Ik schaam me dat dit idee bij een VVD-minister vandaan komt. Ik doe het niet zo vlak voor de verkiezingen, maar ik vind dit beleid waard om uit de VVD uit te stappen.’’ Hij kwalificeerde de komst van windmolenparken op zes kilometer als ’idioterie’ en ’volkomen krankzinnig.’

NHD