Aartswoud vreest geluidsoverlast crossmotoren

• zaterdag 21 december 2013
  • Hollands Kroon - 'Heden ten dage kan zoiets gewoon niet meer.'

Coen van de Luytgaarden

De afstand tussen de Groetweglocatie en Aartswoud is 'hemelsbreed maar twee kilometer, zegt Jacco Glas. Hij is lid van de Dorpsraad Aartswoud die fel gekant is tegen de komst van een crossterrein is op die plek. „Wij hebben niets tegen crossen maar als ze daar zeven dagen per week gaan crossen dan zitten wij in de herrie. Zeker als er noordwestenwind staat, is het niet te harden. Hier zitten we helemaal niet op te wachten. Heden ten dage kan zoiets gewoon niet meer. Kijk, in het zuiden van het land is crossen ook heel populair. Daar doen ze dat veel in de bossen. Dan weerkaatst het geluid maar hier is het een grote open vlakte. Hier draagt het geluid ver. Zodra de wind uit het noordwesten komt, zitten wij in de herrie."

Lawaaicentrum

Jacco Glas heeft wel een vermoeden waarom de keuze op deze locatie valt. „Die grond is jaren geleden al door de provincie Noord-Holland aangekocht. Er waren zelfs plannen om daar een soort lawaaicentrum te huisvesten met kleine vliegtuigjes, een kartingcentrum en dan die motoren erbij. Die grond is al in bezit van de provincie dus dat is wel zo gemakkelijk voor ze."

De discussie over een geschikte plaats voor een crossterrein in de Kop van Noord-Holland speelt al drie decennia. De omstreden focatie ('NC-10') dook eerder al op. Gedeputeerde Staten (GS) en.het toenmalige college van de voormalige gemeente Wieringermeer spraken hun voorkeur destijds ook al uit voor deze plek. Toen is de gemeente Opmeer met succes naar de Raad van State gestapt. 'In de Structuurvisie Noord-Holland 2040 heeft de provincie de zoeklocatie bij Aartswoud ingetrokken', meldt het college van Opmeer in de brief aan Hollands Kroon. Nadien ging de voorkeur uit naar marinevliegkamp De Kooy onder Den Helder.

Boze brief

Daar komt Hollands Kroon nu kennelijk op terug, schrijft Opmeer. 'Wij vinden het onbegrijpelijk en niet aanvaardbaar dat op die besluiten wordt teruggekomen', staat in de boze brief aan de buurgemeente. 'Een motorcrosslocatie geeft overlast voor de bewoners en zal het woon en leefklirnaat zeer schaden en grote, negatieve gevolgen hebben voor de recreatieve waarde van het gebied, schrijft het college van Opmeer aan de buren.
    _______________________

De beoogde locatie voor
    het motorcrossterrein ligt
    tussen de Groetweg en de
    Alkmaarseweg in de Wie-
    ringermeer.
    _______________________

NHD

Dekker zei

De Provincie N-Holland heeft jaren geleden de locatie aangekocht, en nu moet de gemeente HK haar medewerking gaan verlenen aan dit lastige dossier.

Een bekend gezegde luidt: Niets voor niets.

De vraag rijst dan vervolgens aan welk probleem binnen de gemeente Hollands Kroon de Provincie Noord Holland haar medewerking gaat verlenen, zo krijgt en de Provincie haar zin, maar ook Hollands Kroon.
    Zo worden de inwoners van Aartswoud met een hoop ellend opgezadeld maar welke bewoners binnen de gemeente Hollands Kroon vervolgens met een ander probleem worden opgezadeld, dit keer met medewerking van de Provincie, moeten we nog afwachten, misschie een stel windmolens???.

Vroegeer heette dat 'koehandel", tegenwoordig wordt het door de politiek en haar spreekbuis, de landelijke en plaatselijke media, democratie genoemd.

jacco er zal denk ik niet 7 dagen per week worden gereden de meeste banen in nederland hebben maar 2 trainings dagen en dat beslaat dan maar een paar uur van de dag en 1 wedstrijd dag. als er wat dijken worden gerealiseerd rond om het terrein hoort niemand iets en zeker 2 km verderop niet. en je zal ook van mening moeten zijn dat er in nh voor iedere sport een locatie is behalve voor de vele mensen die houden van motorcross. die zijn verplicht minimaal een uur met de auto te rijden naar een baan. het word echt tijd dat daar een einde aan komt. m.v.g M .Tromp

De bedoeling is dat de baan 7 dagen in de week open is, ma tm za van 10 tot 20 uur, zondag van 10 tot 18 uur, totaal dus 68 uur. Daarmee is men met voorsprong de grootste van Nederland, de meeste banen zijn inderdaad minder dan 10 uur per week open.

hallo ik lees alles reactie zijn allemaal begrijpelijk.
    maar het moet inderdaad toch niet zo zijn dat we een uur moeten rijden bij voor beeld IJmuiden. of we gaan in parken rijden waar we weer politie krijgen kom zelf uit abbekerk en wij crossen graag wij zoeken ook steedts plekken op zo als achter de dijk of park of een naast gelegen viaduct omdat het soms gewoon te ver rijden is ik hoop dat er ooit nog een besluit genomen kan worden voor beide partijen. met vriendelijke groeten

U vindt een uur rijden om te kunnen crossenveel. En daarom wilt u de omwonenden van nc 10 opzadelen met 7 dagen per week de hele dag cross lawaai van al die oersonen die ookk niet een uur willen rijden. Vindt u dat zelf ook niet een beetje idioot?

Volgens de plannen van MC-NH is er wel degelijk sprake van een schema van +/- 68 uur activiteiten op locatie NC10
    merendeels motorcross in verschillende klassen. Er wordt gesproken over het hanteren van een grenswaarde op het terrein van 45db of
    dit met een onderbroken geluidswal ricthing Winkel, de open akkers, wind, continue geronkt van de 4T en 2T motoren haalbaar is??
    Indien NC10 gerealiseerd wordt mogen omwonende van NC10, Aartswoud, Opmeer, Winkel e.d nog jaren genieten van geluidshinder die het
    woongenot in deze regio tenietdoet. De plannen schieten in dit opzicht alle doelen voorbij...voor deze locatie een middagje crossen
    en bv. zoals de autocross 2 jaarlijks een evenement zal eerder geaccepteerd worden dan 24/7 cross walhalla voor Noord-Nederland en verder.

De techniek laat het toe om dit perfect zonder overlast indoor te realiseren op bv. een industrie terrein die al voldoet aan hogere
    geluidsnormen en qua infrastructuur voldoet.... en ja een uurtje rijden voor je sport mag indeze geen issue zijn om omwonenden 7 dagen
    in de week geluidshinder te besparen!!