Warmex kan spoed met claim niet aantonen

• woensdag 6 november 2013
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Warmex Vastgoed BV en Bloemenlust Breezand BV  konden het spoedeisend belang in het kort geding tegen de gemeente  Hollands Kroon niet aantonen.
    Lydia Jasper

Om deze reden heeft de rechtbank vorige week Hollands Kroon in het gelijk gesteld, zo blijkt nu.

Ondernemer Piet Warmerdam had een forse schadedaim bij de gemeente ingediend. De vergunning voor de uitbreiding van zijn hotel was volgens hem ten onrechte ingetrokken. Oorspronkelijk eiste Warmerdam 1,6 miljoen euro. Later bleek dat hij akkoord gaat met een aanzienlijk lager bedrag: 400.000 euro. Hij vroeg de voorzieningenrethter om een voorschot van twee ton, omdat de behandeling hem te lang duurde. Op voorhand heeft Warmex evenmin voldoende aannemelijk kunnen maken dat er sprake zou zijn van een overeenkomst en dat er sprake zou zijn van 'geleden schade', reageert de gemeente op de uitspraak. 'De rechter vindt dat dit geschil zich niet leent voor beslechting in een kort geding-procedure. Een bodern-procedure is daarvoor meest geeigende weg, aldus de rechtbank'. Met het besluit van de rechtbank is de kort geding-procedure ten einde.

Warmex kan tegen het vonnis in hoger beroep gaan bij het gerechtshof in Amsterdam en een bodemprocedure starten bij de rechtbank. Of dat gebeurt, is nog niet bekend.

NHD