'Trafo verdiepen in grond

• donderdag 28 november 2013
  • Hollands Kroon - TU Delft wil meewerken aan plan voor hoogspanningstation
     Liset van Ravenzwaaij

Een transformatorstation verdiept in het landschap bouwen. Dat is het idee van BK Certijn Vastgoedbeheer. Dit bureau heeft op eigen initiatief een landschappelijke inpassing voor het trafostation dat bij Moerbeek moet komen uitgedacht.

John Schuijt uit 't Veld werkt bij BK Certijn en heeft het onderwerp in de groep gegooid bij zijn collega's. „We zijn er meteen belangeloos mee aan de slag gegaan en dit plan als mogelijke optie onderzocht- en uitgewerkt. Hiermee willen wij niet zeggen dat het zo moet worden, maar alleen maar aangeven dat het ook anders kan. Zodat we gezamenlijk met de bewoners alle .mogelijkheden kunnen onderzoeken."

Het idee is om het station 'weg te laten zakken m het landschap'. En zo 'het maaiveld met een flauwe helling op te laten gaan in de omgeving'. „Wateroverlast zal niet voorkomen, parkeergarages komen immers ook niet onder water te staan en momenteel werken we zelfs aan een sporthal onder de grond", zegt' Schuijt.

„TU Delft is geraadpleegd. Zij staan achter de bevindingen en willen verder meedenken met ons." Volgens de eerste financiele verkenning van het bureau zouden de meerkosten ongeveer vijftien procent zijn, uitgaande van achttien tot twintig miljoen euro aanlegkosten. Netbeheerder Liander reageert positief op het voorstel. ,,Wij kijken er met interesse naar", vertelt Lieselot Meelker van Liander. „Alle creativiteit is welkom. Maar voordat we hier volmondig 'ja' op zeggen, moet er meer duidelijk zijn over de (financiele) impact van dit ontwerp."

De brief met het voorstel van BK Certijn is naar het college en alle raadsleden verstuurd. Vanavond komt de gemeenteraad bijeen over het trafostation. „We gaan ervan uit dat het voorstel van BK Certijn als zienswijze wordt ingebracht", reageert een gemeentewoordvoerster. „Het college neemt het mee in haar afwegingen om een besluit te nemen over de vergunningaanvraag."

NHD

De standaard procedure in Hollands Kroon is om bij voorbaat iedere zienswijze af te wijzen.

Dat is wat Hollands Kroon onder burgerparticipatie verstaat.
    Zo lang je het met de gemeente eens bent heet het burgerparticipatie, ben je het niet met de gemeente eens dan ben je een lastig mannetje of vrouwtje en ga je maar procederen want dat past de heren en dames politici en ambtenaren niet.