Sanering turbines 'vrijwillig'

• donderdag 21 november 2013
  •  Haarlem - Het.saneren van windmolens, die door omwonenden als overlast gevend worden ervaren, is juridisch niet afdwingbaar.
    Roel van Leeuwen

Dat stelt het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Ook heeft de provincie geen pot met geld beschikbaar om de verplaatsing van deze turbines te stimuleren.

Het projectplan 'herstructurering op land' wordt komende maandag besproken in een Statencommissie.Hierin staat beschreven hoe de provincie de komende jaren wil omgaan met de nieuwe afspraken met het Rijk dat de provincie in 2020 685,5 MegaWatt (MW) wind op land operationeel moet hebben. Op dit moment heeft Noord-Holland 330 windturbines met een gezamenlijk opgesteld vermogen Van 343 MW.

Wieringermeer

Het grootste deel van de nieuwe windturbines wordt geplaatst in de Wieringermeer. In Windpark Wieringermeer wordt naar verwachring 350 MW gerealiseerd. Hierifan is 100 MW gereserveerd voor de herstructurering van solitaire windturbines en verouderde llinopstellingen, zodat voor netto 580 MW ruimte is gevonden. Voor de resterende opgave van 105,5 MW moet de provincie in 2014 ruitnte aanwijzen. De gemeenten Amsterdam, Zaanstad, Velsen, Diemen en Haarlemmermeer hebben bij de provincie aangeboden ruimte beschikbaar te stellen voor windturbines.

Om onder meer de overlast veroorzakende windturbines te kunnen verplaatsen denken GS aan het instellen van een Windbank. Eigenaren van deze windturbines krijgen dan, in ruil voor het opgeven van hun 'windrecht' op een bepaalde plek, verhandelbare windrechten die ze kunnen gebruiken om daarmee de realisatie van windturbines op een andere plek mogelijk te maken. GS stellcn echter dat dit alleen mogelijk is op vrijwillige basis. Daarnaast wordt opgemerkt dat de waardebepaling van windturbines complex is wat de onderhandelingen tussen de verschillende marktpartijen zal bemoeilijken.

NHD