Oplossing van opposite

• zaterdag 2 november 2013
  • Schagen - Peter van der Kruit voorgesteld als bemiddelaar Slot Schagen
    Hans Duin h.duin@hdcmedia.n1

De oppositiepartijen in de gemeenteraad van Schagen hebben een oplossing voor de kwestie rond Slot Schagen: zij stellen voor Peter van der Kruit uit Schagen te benoemen tot bemiddelaar.

Mr. drs. Van der Kruit heeft veel ervaring bij het bemiddelen in gecompliceerde vraagstukken. Hij was lange tijd verbonden aan de marine. De oppositiepartijen Seniorenpartij Schagen, JESS, D66. Wens4U, D66 en DNA waren bepaald niet blij met het verloop van het raadsdebat van afgelopen dinsdag. Zij openen hun persbericht dan ook met: 'De Raad, het hart van de lokale democratie, klopt in Schagen niet.'

Zij vinden het met name onaanvaardbaar dat ze geen antwoord krijgen op de cruciale vraag of er wel of geen besluit is genomen door het bestuur van de Exploitatiestichting om de gehele exploitatie over te dragen aan Igesz.

De opdracht voor Van der Kruit is: zorg met partijen voor een situatie naar tevredenheid van alle betrok- kenen, een situatie die leidt tot behoud van de oorspronkelijke stelling waarin het Slot een laagdrempelige, centrale plaats biedt voor het sociale en culturele leven. De oppositie wil dat Van der Kruit bij zijn opdracht, waarvoor hij een kleine vergoeding krijgt, ook praat met besturen van organisaties en verenigingen die met regelmaat gebruik maken van Slot Schagen. Rens Cappon (JESS) is woordvoerder van de groep. Hij heeft de indruk dat het initiatief op het gemeentehuis goed is ontvangen.
    _____________________
    Slot
    Afgelopen dinsdag kwam
    de gemeenteraad niet tot
    een oplossing voor de
    Slot-kwestie. De oppositie-
    partijen komen nu met
    een alternatief.
    ____________________

________________________________________
    College zal Slotvragen alsnog beantwoorden

Richard Zut

De ruim twintig kritische vragen over de kwestie Slot Schagen die de oppositiepartijen dinsdagavond in de gemeenteraadsvergadering afvuurden op wethouder Jan Bouwes, zullen schriftelijk worden beantwoord door het college van B en W „We doen ons best om dat nog deze week voor elkaar te krijgen, en anders uiterlijk volgende week", aldus persvoorlichter Liesbeth Koning.

Burgemeester Marjan van Kampen laat weten dat daarnaast een extra overleg wordt gepland met de frac- tievoorzitters. „Tenzij die daarvoor de reguliere vergadering van het presidium op 14 november willen benutten." Dc oppositie (SP, D66,  DNA, Wens4U, JESS en Seniorenpartij Schagen) was woedend dat Van Kampen niet toegaf aan hun eis om de gestelde vragen naar aanleiding van het memorandum van de commissie van wijzen direct te laten beantwoorden door Bouwes.

Monddood

Merieke Bredevvold (Wens 4U) betichtte Van Kampen er zelfs van dat die de raad met haar weigerachtige houding 'monddood' maakte.

NHD