Motie van Seniorenpartij Schagen tegen digitalisering gemeentenieuws

• Categorie:
  • Schagen  12-11-2013 Dit plan sluit burgers uit

Richard Zut

De Seniorenpartij Schagen (SPS) maakt zich grote zorgen over het verdwijnen van de gemeentelijke pagina's met officiele mededelingen in het Schager Weekblad. Gemeentenieuws zal voortaan alleen nog digitaal beschikbaar zijn: wie geen pc bezit, vist achter 't net. De senioren spreken van 'leeftijdsdiscriminatie en inkomenspolitiek'. Zij vreest dat door de verplichte digitalisering een grote groep burgers van officiele informatie verstoken blijft en dus wordt buitengesloten. De fractie komt daarom met een motie tegen het collegevoorstel dat donderdagavond op de agenda staat, van de raadsvergadering.

Volgens dat voorstel worden gemeenten van rijkswege per 1 januari 2014 verplicht om haar nieuwsvoorziening aan de burger per1 januari 2014 digitaal bekend te maken. Omdat dit betekent dat het nieuws voor iedereen met een computer toegankelijk zal zijn, wil het Schager college ook de gemeentepagina's in genoemd weekblad vanaf 1 april 2014 stopzetten.

Fractievoorzitter Perry Vriend: „Dat de huidige dienstverlening wordt uitgebreid via digitale snelweg is een goed streven. Maar er moet wel rekening mee worden gehouden dat er nog genoeg inArbners zijn die het zich niet kunnen veroorloven om digitaal te werken."

Het college wordt gevraagd te onderzoeken wie wel of niet in staat is via de digitale snelweg te opereren. „Vervolgens moeten de mensen die niet bij machte zijn via de normale weg worden voorzien van de wettelijke gemeentelijke informatie."

NHD