HERHALING VAN ARGUMENTEN TIJDENS DEBAT OVER WINDMOLENS

• woensdag 20 november 2013
  • Categorie:
  •  20-11-2013 - Utrecht - Politiek De meningen over windmolens op Lage Weide waren verdeeld en blijven verdeeld.
    Daar heeft de raadsinformatieavond gisteravond, dinsdag 19 november, geen verandering in gebracht. Ook is duidelijk dat de Utrechtse gemeenteraad het voorstel op 19 december gaat wegstemmen. Er werd zelfs al voorzichtig gezinspeeld op het terugtrekken van het voorstel door het college. Belangrijkste reden voor de gemeenteraad om het voorstel voor het plaatsen van zes windmolens op industrieterrein Lage Weide weg te stemmen is het gebrek aan draagvlak. Het verzet uit met name de wijk Zuilen is te groot.

Draagvlak voor de molens was er ook niet in de raadszaal gisteravond waar de overgrote meerderheid van het publiek uit tegenstanders bestond die telkens applaudiseerden als een anti-windmolen spreker zijn of haar zegje had gedaan.

Belangrijke vraag wordt nu: hoe verder? Volgens de voorstanders van windenergie gaat het de gemeente Utrecht nu niet meer lukken om haar doelstelling om in 2030 klimaatneutraal te zijn te bereiken. Volgens de tegenstanders van windenergie zijn er voldoende alternatieven, zoals energiebesparing en zonne-enerige.

Voorzitter Saskia Kluit van Energie-U deed een emotioneel beroep op de gemeenteraad om dan nu zelf maar eens het voortouw te nemen. Zij had er lang genoeg aan getrokken en voelt zich door de politiek in de steek gelaten.

De aanwezige gemeenteraadsleden hielden zich op de vlakte. D66-gemeenteraadslid Arjan Kleuver vroeg zich af of het misschien niet verstandig is van het college om het voorstel voor windmolens op Lage Weide terug te trekken nu toch duidelijk is dat er geen meerderheid voor is. (deStadUtrecht.nl – Mario Gibbels)