Geld-, windhandel-, en leugenmachine NUON

• zaterdag 9 november 2013
  • Categorie: , , ,
  • 8-11-2013 Klantvriendelijkheid van Nuon?

1. Inleiding:

Oorsprong en geschiedenis van NUON

In een recent verleden was iedereen in Noord Holland aangesloten op het NUON elektriciteitsnet. NUON was verplichte nering want er waren geen andere stroomaanbieders; men was eigenlijk onderdaan van NUON en niet zozeer klant. Gelukkig was daar de EU, een door niemand gewild, maar desondanks wel door de strot van de burger geduwde instantie, die het concurrentie beding invoerde op de elektriciteitsmarkt. Iedereen in het Provinciehuis gelukkig, nu kon NUON, eigendom van overheid en gemeentes, verkocht worden en konden politici met de opbrengsten voor hun specifieke doelgroep in het politieke spectrum, Dagobert Duck spelen.

Het behoeft geen betoog dat leiding en medewerkers van de voorheen ambtelijke organisatie meegingen zodat de nieuwe eigenaar Vattenfall een voormalig overheidsbedrijf met ambtenaren-mentaliteit in zijn structuur moest zien in te passen. Toch waren die ex-ambtenaren best wel handig; als er een deel van de bevolking bekend is met het afpoeieren, negeren en bespelen van de Nederlandse bevolking, dan zijn dat de lieden met een ambtenaren inslag. Zij vieren de democratisch gekozen wetten uit Brussel uit; doen zij dat niet dan kunnen zij promotie wel vergeten en uiteindelijk is het ook niet moeilijk; weten zij iets niet dan draaien zij het zo dat de burger naar de rechter moet en na jarenlang gesleep van bestuursrechter naar Raad van State en vice versa en na nog een keer of twintig hetzelfde traject doorlopen te hebben haken de meesten wel af; zij zijn of gek geworden of intussen dood.

Zoals reeds gemeld, men was onderdaan bij NUON, niet zozeer klant en als zodanig volledig, zeker in financiële zin, van nukken en maandagochtendgedrag van de ambtenaren. NUON was genegen stroom te leveren en het gepeupel moest dankbaar zijn dat de Heren NUON de mensen welgevallig waren een stroomaansluiting voor hun huisje te verzorgen; de verhouding NUON versus horige kon gekenschetst worden als een zuiver klassiek patriarchale.

2. Ontwikkeling trafostation; toegepaste tactiek

In de niet aflatende Slapende halve maanmische strijd een zuiver natuurlijk opwarming (let op de betekenis van “opwarming” ; het heeft de gevoelswaarde en angstwekkende denkdwang van het aan de kook brengen van een kolossale pan water), die begon rond 1850 toen er geen auto’s, vliegtuigen en andere moderne, energie gebruikende inrichtingen op deze aardkloot behalve dan een paar stoommachientjes in Albion, tegen te gaan, heeft ook NUON zich in de waan van de dag gestort door plannen voor windmolens te ontwikkelen en windmolenparken in gebruik te nemen,. Inzake het trafostation bij Moerbeek werd de zogenaamde stoelendanstactiek toegepast om de burgers zand in de ogen te strooien; U weet wel, iedereen rent om een stel stoelen heen en bij de plotselinge stop van de muziek stort een ieder zich op een vrije stoel; degene die over blijft heeft verloren en krijgt het trafostation in zijn achtertuin. Degene die de muziek stopt kan uitsluitend een wethouder zijn die, ingefluisterd door een ambtenaar vanuit het souffleurshok op het toneel het fatale NU uitspreekt. De wethouder heeft de procedures daarbij op zak en zet onvervaard de beweging in werking zo gauw mogelijk een trafostation te bouwen wat vooral bedoeld is de subsidiestromen voor de eigenaars van de windmolens in het nog te bouwen windpark Wieringermeer, te garanderen.

3. Ontwikkeling windpark Wieringermeer; neveneffecten op de portemonnee en het zenuwstelsel

Nu het trafostation erdoor is, is het tijd voor het windpark. Daartoe is donderdag 31 oktober een inloopavond door o.a. NUON in Wieringerwerf georganiseerd waar onder het genot van een bakje koffie het volk vragen mocht stellen aan de geprogrammeerde voorlichters van NUON. Rechts in de zaal stonden, naar hun uiterlijk en taalgebruik te oordelen, een aantal zeer tevreden landbouwers die glunderend de plekken op de kaart aanwezen waar de NUON windmolens kwamen en hoeveel subsidiebelastinggeld hun dat wel niet zou opleveren. Tevredenheid alom dus in die hoek. Ook trof men een bijna huilende dame aan die absoluut niet tegen het gedram en gebrom van een molen kon, het ervan op haar zenuwen kreeg en haar hart uitstortte bij een ingehuurde dame van een windmolenprojectenbureau die er natuurlijk ook niets aan doen kon. Logisch; anders zou ze er niet zitten. Uiteraard was de huilende dame aan het verkeerdste adres dat zij uit kon kiezen; NUON is er om subsidies binnen te slepen en niet om de hinder en overlast van de omwonenden in hun plannen te integreren; dat kan immers gewoon niet omdat dit land te klein is voor die molens en overal overlast en hinder is.

Stichting JAS sprak met een voorlichter van NUON die het argument aanvoerde dat het klimaat opwarmde en het dus noodzaak was windmolens te bouwen, toevallig daarbij wat belastinggeld binnen te slepen, om zo de planeet van de ondergang te redden. Een hele ouwe; in punt 1 noemden wij reeds het begin van de opwarming in 1850 toen er nauwelijks fabrieken etc. waren. Als er al sprake zou zijn van zoiets, dan komt dat door de toename van de bevolking; in 1950 waren er nog maar 2,5 miljard mensen ; nu zijn dat er ruim 7 miljard en ze willen allemaal autorijden en vliegvakanties houden. Kom maar op met je windmolens NUON; het zal niets helpen, behalve jullie portemonnee dan!

De woordvoerster van JAS trachtte de NUON voorlichter deze principes bij te brengen maar deze lieden hanteren daarbij een tactiek die zij ongetwijfeld op indoctrinatiecursussen geleerd hebben en door de ambtenarij veelvuldig toegepast wordt op de argeloze burger: Als u emotioneel wordt, zo dreigde de jonge blaag, dan praat ik niet meer met U. Tja, dan ben je kennelijk al gauw emotioneel als een NUON-iemand niets meer zeggen wil.

Het gesprek ging in een wat later stadium over geluid; niet zozeer het hoorbare maar meer over het ultra-geluid waar de huilende dame last van had. Maar mevrouw, onderwijl zijn handen in onschuld wassend, NUON voldoet aan de normen. Juist ja, het zijn nu net deze Nederlandse overheidsnormen die ultra-geluid toestaan, waarbij de overheid toelaat dat vooral dames op iets hogere leeftijd daarvan een zodanige last en hinder ondervinden, dat er uiteindelijk gezondheidsproblemen voor de betreffende persoon ontstaan. De NUON woordvoeder ontkende een en ander ook niet maar bleef voet bij stuk houden dat aan de norm voldaan werd en dat het dus goed was. Op de vraag of het ultra-geluid fenomeen acceptabel was voor het management van NUON en zij dit niet als een klantonvriendelijke daad beschouwde, werd geen antwoord gegeven en het leek er op dat de man zich zoiets nog nooit gerealiseerd had. Kwam kennelijk niet in de voorlichtingscursus voor en wij weten wel waarom; in tegenstelling tot elk normaal op de markt concurrerend bedrijf is NUON nog steeds een ambtenarenapparaat en die houden zich aan normen van de wet en denken niet klantvriendelijk te hoeven zijn.

Intussen is de waarde van NUON aandelen wel 40% gedaald en kampt het bedrijf met problemen; en dan niet klantvriendelijk hoeven te zijn? Er zijn genoeg aanbieders van stroom die ons het leven minder zuur maken!

4. Of is NUON toch klantvriendelijk? Het schijnt zo.

De burger kan participeren en PROFITEREN van de winst. Welke winst dat is, is ons niet echt duidelijk als u zich bedenkt dat in de alsmaar hoger wordende Liander stroomtransportkosten de windmolen-subsidies zijn inbegrepen die U als belastingbetaler zelf opbrengt.

Nu heeft NUON daarop iets gevonden; U kunt deelnemen in een windmolen. Als U onder het matras in een ouwe sok een miljoentje heeft liggen bel dan bij NUON aan en zij zien u graag komen en kompaan maken in hun plannen. Heeft U geen miljoen? Ook voor minder kan het en dat heeft NUON eigenlijk liever; die kleintjes kunnen toch geen vuist maken en zo blijft NUON heer en meester over het gepeupel. U kunt deelnemen in een windmolen voor zo’n €5000; bij een nettowinst na aftrek van belastingen (inclusief inkomstenbelasting etc.) houdt U op jaarbasis ongeveer netto 5%, dat is €250 over. Als Uw huis in de buurt van zo’n molen ook nog eens €50.000 in waarde gedaald is, betekent dit dat U na 200 jaar Uw verlies heeft goedgemaakt waarna U in de zwarte cijfers geraakt met Uw investering. U denkt geen 200 jaar oud te worden? Geeft niets. Laat het aan de nabestaanden die als extraatje wel minstens 10% erfbelasting moeten betalen zodat de zwarte cijfer termijn in de loop der eeuwen wel wat opschuift. Voordeel voor NUON is dat participanten niet kunnen protesteren tegen waardedaling van hun onroerend goed omdat zij mede-eigenaar van de windmolens zijn; zo werd ons medegedeeld door Prof.Mr. Koers, de jurist van het NLVOW.

Redactie JAS

En zo zit het!
    Mooi stukje redactie JAS.

Dekker zei

Misschien dat de landelijke media eens wat kritischer moet zijn en iets verder moet gaan dan alleen maar de politiek napraten. Onderzoeksjournalistiek? Wat is dat tegenwoordig?
    Zo langzamerhand wordt steeds meer bekend dat windenergie louter op bedrog is gestoeld en het ergste is nog dat de politiek de burger blijft belazeren en de zaken anders voor stelt als dat ze is.