Ex-toezichthouders slepen Wieringer corporatie voor hof

• vrijdag 1 november 2013
  • 31 oktober 2013 - HIPPOLYTUSHOEF - Vier ex-toezichthouders van woningbouwvereniging Beter Wonen in Hippolytushoef slepen de corporatie voor het gerechtshof in Amsterdam, omdat ze vinden dat ze bijna een ton aan gemaakte advocaatkosten en bezoldiging tegoed hebben.
    De ex-leden van de raad van toezicht en het bestuur van Beter Wonen zijn enkele jaren geleden stevig gebotst, omdat de toezichthouders menen dat hen het werken onmogelijk is gemaakt.

Nadat eerst de voorzitter van de vereniging door de ’waakhonden’ was geschorst, leidde de aanvaring en onenigheid er uiteindelijk toe dat de toezichthouders zijn ontslagen.

Het conflict laaide - indertijd en ook nadien - zo hoog op, dat zelfs de minister voor wonen zich met de kwestie bemoeide. Er kwam een onderzoek naar de woningbouwvereniging met 1100 huurhuizen op Wieringen, onder meer naar grondtransacties, aanbestedingen en betalingen aan opdrachtgevers. Daarbij kwamen geen frauduleuze zaken aan het licht.

De rechter in Alkmaar stelde het kwartet eerder in een civiele procedure in het ongelijk, maar tegen die uitspraak is het viertal in hoger beroep gegaan.

De zaak bij het Amsterdamse hof dient 1 november, de uitspraak is naar verwachting over enkele weken.

NHD