Centrale rol haven Schagen

• vrijdag 29 november 2013
  • Schagen - Meskers: „Schagen ligt centraal in het productie- en verwerkingsgebied. En deze haven is snel beschikbaar.”

Ed Dekker

Liefst eenderde van de landelijke productiewaarde van aardappelen, groenten en fruit is te danken aan Noord-Holland Noord. Dit gebied is goed voor drie miljard euro. De export groeit sterk. Steeds meer producten zullen per schip worden vervoerd. Een betere verbinding met de Rotterdamse haven is noodzakelijk, stelt Stjchting Greenport Noord-Holland. Als regionale agrihaven voor de containerbinnenvaart is Schagen op het oog.

Overslagplaats

Samenwerkingsorganisatie Greenport Noord-Holland Noord onderzoekt de komende maanden de mogelijkheden om de Schager haven in te richten als overslagplaats voor agrarische producten uit de Kop van Noord-Holland, West-Friesland en Noord-Kennemerland. Den Helder is afgevallen als agrihaven.

Over deze keuze zegt wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon: „Schagen ligt centraal in het pro- ductie- en verwerkingsgebied. En deze haven is snel beschikbaar.” Meskers is ook bestuurslid van Greenport Noord-Holland Noord (de nieuwe naam van Agriboard).

Directeur Piet-Hein Kolff van havenbedrijf Port of Den Helder noemt het besluit 'jammer, maar be- , grijpelijk'. De productiewaarde van aardappelen, groente en fruit is landelijk 9 miljard euro. De exportwaarde is gestegen naar 19 miljard euro.

Groei

Dit blijkt uit onderzoek van onder meer Greenport Holland naar 'versstromen' in Nederland. Het vervoer van vers naar Rotterdam per binnenvaartcontainer zal sterk groeien, van landelijk nu 3480 stuks naar 25.000 stuks in 2020. Waarvan een fors deel uit Schagen zal komen. Sterke positie Bollenbroei, gesneden groenten en uien zijn het sterkst in Noord-Holland Noord. Driekwart van de landelijke bonen broei gebeurt hier. De keten gesneden groente heeft zich spectaculair ontwikkeld: sinds 2000 een groei van 319 procent, met name ook door Vezet in Warmenhuizen en Hessing in Zwaagdijk.

______________________________________________

Schagen als agrihaven

Schagen - Schagen is in beeld als agrihaven

Ed Dekker

Stichting Greenport Noord-Holland Noord onderzoekt de mogelijkheden van Schagen voor de containerbinnenvaart. Eerder is gedacht aan Den Helder.
    In een nieuw rapport van het overkoepelende Greenport Holland wordt de haven van Schagen genoemd als 'zoeklocatie'. Het vervoer van versproducten uit belangrijke agrarische productiegebieden naar Rotterdam voor export zal per container over water tot 2020 verzevenvoudigen. Op drie locaties in Nederland moeten extra havenfaciliteiten komen voor de containerbinnenvaart. De andere twee zijn Lelystad en Midden-Zeeland.

NHD