Alweer zoektocht naar een motorcrossterrein

• dinsdag 19 november 2013
  • Noordkop - Moedeloos worden ze ervan, de vele honderden motorcrossers in de regio.
    Mike Deutekom

Opnieuw komt er een onderzoek naar een geschikte plek voor een motorcrossterrein, dit maal in de gemeente Hollands Kroon. Eerder werden dergelijke onderzoeken al gehouden in de gemeenten Wieringermeer en Den Helder. „Steeds wordt de ideale locatie gevonden, maar de politiek durft er danrna geen klap op te geven. Ze spelen liever het balletje veilig breed, zodat ze hun vingers er niet aan kunnen branden", zegt Gerry Meereboer, voorzitter van de Niedorper Motorclub (NMC).

In augustus deed de voorzitter nog een oproep aan de politiek om niet weer te verzanden in onderzoeken, tijd te verliezen aan oneigenlijke argumenten of 'andere spoken in het bos'.

Het is na ruim dertig jaar voor de crossers hoog tijd dat er eindelijk een permanente motorcrossbaan komt in de Noordkop. Even leek het crop dat het ging gebeuren, maar de gemeente Den Helder durfde het niet aan. Na vijf jaar te hebben gereden bij vliegveld De Kooy werd de tijdelijke vergunning niet verlengd, laat staan omgezet in een permanente status. En weer was het voor de crossers terug naar af.

Gedeputeerde Staten (GS) hebben Hollands Kroon nu gevraagd om een 'kansrijke locatie' voor een permanent motorcrossterrein te zoeken. Dit nadat Den Helder GS in juli had laten weten dat er op haar grondgebied 'geen mogelijkheden zijn'. Hollands Kroon is bereid een onderzoek te starten, zolang de provincie bereid is de kosten te dragen die niet op initiatiefnemers kunnen worden verhaald.

GS hebben daarover nog gem besluit genomen.

NMC-preses:
    'Weer gaat het