ZAP eeuw lang kleine zelfstandige

• zaterdag 5 oktober 2013
  • Van Ewijcksluis - Een enkele keer hing het voortbestaan van de kleine zelfstandige coöperatie ZAP uit Van Ewijcksluis aan een zijden draadje, maar volgende week vieren de leden fier het honderdjarig bestaan.

Lydia Jasper

De titel van het jubileumboek zegt dan ook alles: 'Traditie, polder en passie' met als ondertitel 'Een eeuw goed voor elkaar'. Auteur Margriet Paarlberg uit Stroet werkte er drie jaar afgebroken aan. Wie nu door de voormalige gemeente Anna Paulowna heen rijdt, treft daar verschillende straatnamen met een ZAP-historie. Zo is er het Meester Raapplein, vernoemd naar de oprichter van de Coöperatieve Zaaizaad- en Pootgoedtelersvereniging Anna Paulowna: onderwijzer Nan Raap, en de G.C. van Balen Blankenstraat (de eerste directeur).

Honderd jaar geleden riep Raap tijdens een vergadering van de Hollandse Maatschappij voor Landbouw de telers in Anna Paulowna op om zelf hun graan te verbouwen. Vanwege haar kwalitatief goede naam werd dat goed namelijk uit Zeeland gehaald. Maar er was sprake van bedrog! Een Polderse teler had zijn zakmes op een Alkmaarse markt verloren in een zak verkocht graan. Groot was zijn verbazing toen hij het kleinood vervolgens retour kreeg in een door hem gekochte zak zaaigraan uit Zeeland.

Overlevering

Volgens de overlevering was de vereniging op 8 oktober 1913 een feit. De eerste jaren nog onder voorzitterschap van J. Blaauboer. Gerard van Balen Blanken, de jongste van alle telers die voortaan zelf hun zaaizaad gingen vermeerderen, werd in 1918 aangesteld als directeur.

„De eerste jaren verliepen moeizaam", weet huidig directeur Gerard de Geus te vertellen. „De grote tegenslag was in 1916. Toen zorgde een noordwesterstorm ervoor dat de Polder onder water kwam te staan en mislukte de oogst."

In den beginne werd overigens alleen gesproken over zaaizaad. Het pootgoed kwam pas twaalf jaar later in beeld. Het kantoortje van ZAP was aan huis bij Van Balen Blanken. In een krakkemikkig schuurtje zonder verwarming. Wel waren de loodsen vrij snel na oprichting in Van Ewijcksluis te vinden De locatie is nu wellicht een wat aparte keuze; midden in het dorp. Toentertijd een logische overweging.

Van Ewijcksluis lag aan zee en had een vissershaven. Tussen het toenmalige eiland Wieringen en de haven voer een veerboot. Toen in 1912 de tram tussen Schagen en Van Ewijcksluis ging rijden, konden granen en goederen over water en per spoor worden af en aangevoerd.

Beide vervoersmogelijkheden behoren inmiddels tot het verleden. Dat werk is overgenomen door vrachtwagens. „ZAP is een heel bijzonder bedrijf", concludeert De Geus. „De combinatie van zaad en aardappelen is uniek. En dan ook nog zo'n historie."

Uitgroeien

Margriet Paarlberg, samensteller van her jubileumboek, beaamt dat. ,,De geschiedenis beslaat vier generaties. Allemaal telers die ervoor hebben gezorgd dat ZAP kon uitgroeien tot wat het nu is. Terwijl de mensen zelf er heel nuchter onder zijn. Ze beseffen zelf niet hoe bijzonder ze zijn. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg."-

NHD

Overzicht ZAP- Van Ewijcksluis

Een onafhankelijk journalist behoort nieuws zo neutraal mogelijk neer te schrijven maar Lydia Jasper is er in geslaagd er een kosteloos reclame artikel van te maken, althans we mogen er van uitgaan dat ze er geen geld voor gekregen heeft.

Ook mag er van een journalist verwacht worden dat er onderzoek wordt gedaan en als deze tut hola ook maar een heel klein beetje de berichtgeving had gevolgd had ze kunnen weten dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is bij Cooperatie ZAP.

Als je in ogenschouw neemt dat omwonenden al sinds de oprichting van de graanloods omstreeks 1986 klagen over een teveel aan lawaai, stof , verkeersoverlast en ga zo maar door, dan zou het een jounalist sieren als ze dat ook zou vermelden, maar helaas, niets van dat alles.

Deze dame, zich journalist moemend, kan nog geen artikel schrijven over een speeltuinvereniging. Het enige wat ze doet is de informatie die ze van Gemeente of aanverwante personen krijgt op een zeer knullige wijze opschrijven en vaak is er nog geen touw aan vast te knopen ook.

Zou ze vroeger op school ooit een voldoende hebben gekregen voor het schrijven van een opstel? Ik betwijfel het.

Lydia Jasper...................................................................................................................................

Need i say more?

Dekker zei

De media in Nederland, maar ook in heel Europa is allang niet objectief meer. Van een streekblaadje kun je niet verwachten dat er kritisch naar de krantenvulling wordt gekeken, ook al niet omdat het krantje afhankelijk is van het nieuws wat door ze door de gemeentes krijgen aangerijkt. Aangezien Cooperatie ZAP al vele jaren, door eerst de gemeente Anna Paulowna en nu door Hollands Kroon, op een discutabel wijze de hand boven het hoofd wordt gehouden is dan ook te verwachten dat de Schager Courant een positief artikel schrijft. Misschien dat Lydia Jasper wat minder vaak bij de burgemeester op de koffie moet gaan en eens wat kritischer moet kijken naar de berichtjes die haar door de gemeente worden verstrekt?

Er zijn goede journalisten, journalisten, slechte journalisten en er is Lydia Jaspers.
    De directie van die krant zou zich eens voorzichtig kunnen gaan afvragen wat ze met dat mens aanmoeten: de jounalistiek nog verder verkrachten, ontslaan of in dienst houden als koffiejuffrouw(overigens niets ten nadele van de koffiejuffrouw).