ZAP ANNA PAULOWNA KONINKLIJK

• donderdag 10 oktober 2013
  • Van Ewijcksluis -  Op 10 oktober vierde de Coöperatieve Zaaizaad- en pootgoedtelersvereniging ZAP Anna Paulowna haar 100 jarig bestaan.

Iedereen die door van Ewijcksluis rijd kan niet om de grote loodsen van ZAP heen. Wellicht zullen velen zich afvragen wat er in die loodsen gebeurd. Agrariërs uit de regio brengen hun zaaigoed en pootaardappelen bij ZAP waar het klaargemaakt wordt voor de export.
    Honderd jaar geleden riep Nan Raap tijdens een vergadering van de Hollandse Maatschappij voor Landbouw de telers in Anna Paulowna op om zelf hun zaaigraan te verbouwen. Vele telers gaven daar gehoor aan en de vereniging werd opgericht op 8 oktober 1913. De geschiedenis van ZAP beslaat vier generaties. Allemaal telers die ervoor hebben gezorgd dat ZAP kon uitgroeien tot wat het nu is.
    Waar vroeger het zaaigoed een belangrijk deel van het assortiment besloeg zijn heden ten dage de pootaardappelen het handelsmerk voor ZAP. De gronden in de polder lenen zich uitstekend voor de teelt van hoogwaardige pootaardappelen, die dan ook hun bestemming over de hele wereld vinden.
    In 100 jaar tijd is het, kleine voorzichtige begin van de vereniging, uitgegroeid tot een grote speler op de wereldmarkt.

"Een bijzonder bedrijf en enig in zijn soort op europees niveau" aldus commissaris van de Koning Dhr.Johan Remkes. Een bedrijf waar de Noord Hollanders trots op kunnen zijn.
    Als grote verassing voor de vele aanwezigen mocht Dhr. Remkes het  'predicaat Koninklijk' aan de huidige voorzitter van de vereniging, J.J. Waiboer overhandigen.
    Na de ondertekening van de bijbehorende papieren werden de aanwezigen verrast met een  geweldige lasershow waarmee 100 jaar ZAP in beeld werd gebracht.
    Het bleef nog lang onrustig in van Ewijcksluis waar in de hallen van ZAP een 'Koninklijk Feest' gevierd werd.

RTV