Weg met falende Slot-waakhonden

• donderdag 31 oktober 2013
  • Categorie: , ,
  • Schagen-Houd de eer aan jezelf Jan.

Richard Zut

Kanttekening

Van meet af aan heeft Gerard Stuijt, penningmeester van zowel exploitatiestichting Slot Schagen als hoofdverantwoordelijke beheersstichting Slot Schagen, keihard aangestuurd op een soort huwelijk in gemeenschap van goederen met William & Gerda Janssen van Kasteel Schagen BV, ook bekend van Best Western Slothotel Igesz. Stuijt, accountant van beroep, trad in 2010 als penningmeester toe tot genoemde Slot-besturen. Als opvolger van Dick de Best. Tot die tijd kende men bij Slot Schagen geen financiële moeilijkheden, al bestond ook toen al de wens om meer bezoekers en meer culturele activiteiten naar het Slot te trekken.

Toen Stuijt in beeld kwam, was Henk Kliphuis voorzitter van beide stichtingen en fungeerde wethouder Jos Beemsterboer als waakhond van het gemeentebestuur met een plek in het bestuur van de beheersstichting Slot Schagen. Alleen: deze waakhond sloeg nooit aan. Beemsterboer verzuimde in september 2012 de achteraf onjuiste en dus premature constateringen van Stuijt 'als zou het bitter slecht gesteld zijn met de liquiditeit van Slot Schagen' terstond te melden aan college en gemeenteraad van Schagen. Tot ieders stomme verbazing kwam Beemsterboer, vader van CDA-fractievoorzitter Jelle, ermee weg in de raadsvergadering van 24 september 2013. Hij kan nu beter alsnog opstappen.

Zijn collega-wethouder Jan Bouwes, die Beemsterboer's waakhondenhok op 1 januari 2013 overnam, wist volgens hemzelf tot april 'niks van de slechte financiële positie van het. Slot'. Dat kan. Maar Bouwes snelde paniekzaaier Stuijt voorbij door met de partij in zee te gaan die in maart nog een huurachterstand van 80.000 euro had bij het Slot. Stuijt -weg met die man!- had nota bene Igesz-eigenaar Janssen als klant bij zijn voormalige accountantskantoor.

Bouwes bezwoer de gemeenteraacl dat 'er tijdens het onderzoek van de peperdure commissie van wijzen en de raadsbehandeling van het daaropvolgencle collegeadvies géén onomkeerbare besluiten met juridische gevolgen voor Slot Schagen zouden worden genomen'. Dus wel. Dat hij, net als de falende waakhond Beemsterboer, weigert de vragen van de raad te beantwoorden, gaat echt te ver.

Houd de eer aan jezelf, Jan.

NHD