Volgende stap in realisatie Windplan

• donderdag 24 oktober 2013
  • Categorie: , , ,
  • 24-10-2013 - Wieringermeer - De realisatie van het Windplan Wieringermeer kornt weer een stap dichterbij.
    De startnotitie van het Windpark Wieringermeer, de volgende fase richting uitvoering, ligt nu op het gemeentehuis van Hollands Kroon ter inzage. Tot en met 28 november kunnen bewoners de notitie bekijken en zienswijzen indienen.

Het windpark wordt ontwikkeld door de vereniging van solitaire windturbine-eigenaren in de polder, verenigd in het windcollectief Wieringermeer, samen met Nuon en ECN. Deze drie initiatiefnemers, ondergebracht in Windkraeht Wieringermeer, werken nauw samen met de gemeente, de provincie Noord-Holland en de ministeries van economische zaken en infrastructuur en milieu.

De meewerkende partijen hebben allemaal verschillende belangen in het Windpark. Zo wil de gemeente af van de solitaire turbines in de Wieringermeer, heeft het Rijk meer schone energie nodig en kunnen het Windcollectief en Nuon hogere en zwaardere turbines plaatsen. Want het plan moet er toe leiden dat de meeste solitaire molens verdwijnen en worden opgenomen in de lijnopstellingen van het Windpark. Nu staan er 91 turbines in de Wieringermeer waarvan circa 34 'losse' en 40 turbines in lijnopstelling. Deze worden vervangen door — afhankelijk van de keuze van de turbines —106 nieuwere, grotere en zwaardere molens. Deze moeten straks 300-400 megawatt stroom leveren aan tussen de 215.000 en 285.000 huishoudens.

Tot nu toe is er nauwelijks weerstand tegen het plan, mogelijk mede omdat de gemeenteraad van voorheen Wieringermeer heeft bedongen dat er ook een 'poldermolen' komt van en voor de gemeenschap van de polder.
    Wel wordt er vrijdag in Hotel Lely, Brink 64, Slootdorp (dus niet in Wieringerwaard) een inloopavond (tussen 19.30 en 231.00 uur) gehouden door deNederlandse Vereniging omwonenden Windturbines en het platform windmoleriklachten.nl.

Maar ook de initiatiefnemers houden nog een inloopavond, op 31 oktober tussen 19.00 en 21.00 uur in  Hotel Wieringermeer in Wieringerwerf.

NHD

Draaideurcriminelen worden weer naar huis gezonden na een vermanend vingertje van de rechters met de woorden; "foei dat mag u nooit meer doen". Dit nadat hij of zij voor de 20e of 30e keer is aangehouden.

Middels inmiddels torenhoge energiebelastingen nodig om de susidie voor de windmolens van te kunnen betalen worden de burgers, niet de bedrijven, op een weerzinwekkende manier bestolen met goedvinden en met behulp van de overheid.

Ook dit kan in onze moderne tijd allemaal ongestraft.

Rixt de Boer zei

Genoeg weerstand maar wellicht nog niet bekend bij het Noordhollands Dagblad. Het Windpark Wieringermeer is zo ontworpen dat de dorpen er geen last van gaan krijgen. De overlast ligt in de buitengebieden, om preciezer te zijn bij diegenen die financieel op geen enkele wijze profiteren.

Bovendien is er nog lang niet bij iedereen het besef hoe groot de turbines worden en hoeveel herrie ze kunnen maken.

En bijna niemand realiseert zich dat de solitaire turbine-eigenaren hun kleine 0.8MW turbine 1 op 1 op mogen schalen naar 3 of 4 MW.